Otazky o postscripte

Cejka Rudolf xcejka00 at fee.vutbr.cz
Thu Jan 29 12:29:11 CET 1998

Odpovedi na puvodni clanek:

> 1. potreboval by som vytlacit manual k METAPOSTu a chcem usetrit papier.
> Manual je ps subor formatovany na A4. Chcel by som, aby boli strany
> ulozene po dve na jednej A4 (presnejsie zmensit ich na A5) a ulozit
> vedla seba. Je to mozne a ak ano, neviete mi poradit nejaky nastroj,
> ktory by to zvladol?

Presne stejny problem jsem resil priblizne pred pul rokem (jen jsem
spis setril penizky...), pouze jsem navic pospojoval tri dokumenty do sebe:
MP Intro, MP Manual a MP Graph.
(Shodne s jiz odeslanymi radami jsem pouzil program "pstops".)
Tyto tri dokumenty jsem si presne pozvetsoval tak, aby se u vsech
shodovaly okraje a aby byly co nejprijatelnejsi. Dnes (29. 1.) ty davky,
se kterymi jsem tiskovou verzi PS pripravoval, s sebou nemam, ale do
pondelka je urcite na Inet dotlacim (treba i se specialni s uvodni strankou).
Takze pokud nespechate a chcete mit text co nejcitelnejsi, chvilku pockejte.
(Bud poslu oznameni sem nebo sledujte http://www.stud.fee.vutbr.cz/~xcejka00.)
Pokud byste treba chtel uz jen pripravene PS soubory, tak mi poslete dopis.

> 2. mam ps subor s bneocislovanymi stranami, je mozne ich nejako
> automaticky ocislovat ?

Jediny smer studia me napada low-level programovani v PS a "ohackovani"
ciloveho dokumentu.

Korekce predchozich odpovedi (pospojovano od dvou lidi):

> Pozor, nie kazdy shell sa znasa so zatvorkami, mne fungoval zsh.
>
> napr v bashi se musej zavorky vyeskejpovat:
> pstops 2:0L at 0.7\(21cm,0\)+1L at .7\(21cm,14.85cm\)

Chtelo by to trochu jiny pohled na problematiku. Zavorky obycejne patri
mezi rezervovane znaky skoro vsech shellu. A neni tedy mozne je pouzivat
bezne jako ostatni normalni znaky. Az sem je to v poradku, ale reseni je
nutno hledat uplne nekde jinde. Zcela standardni cesta je "quoting",
tj. pokud je cokoli uzavreno mezi uvozovky ("..."), vetsina znaku
ztraci svuj specialni vyznam a je mozno je pouzit primo (mezi takoveto znaky
se napriklad pocita i mezera). Vyjimku napriklad tvori znak $, ktery si i
v textu v uvozovkach zachovava svuj vyznam - expanze promennych. Tuto
problematiku resi uzavreni mezi apostrofy ('...').
Dalsi zpusob je jiz zminovane backslashovani - myslim ale, ze
se jedna o velmi tezkopadne reseni stejne jako hledani specialnich verzi
shellu.

S pozdravem

  Rudolf Cejka (xcejka00 at stud.fee.vutbr.cz)