MikTeX - cestina

Hans GINZEL hans at mail.kolej.mff.cuni.cz
Mon Jan 26 02:57:36 CET 1998

> Pouzivam MiKTeX jiz asi 1/2 roku, tak snad trochu poradim.
>
> Zalezi na tom, jaky pouzivate format. Pokud LaTeX, tak o nem nic
> nevim. Pro csPLAIN mi funguje nasledujici:
>
> 1. CSfonty: muzete pouzit ty z emTeXu: EMTEX\MFINPUT\CS\ premistit do
> texmf/fonts/source/public/cs, EMTEX\TFM\CS do
> texmf/fonts/tfm/public/cs, virtualni fonty (puvodne v EMTEX\VF do
> texmf/fonts/vf, pozor na kolizi cm2cs a cs2cm).

Muzete pouzit peclive pripravene balicky Petra Olsaka pro Web2C TeX.
(ftp://math.feld.cvut.cz/pub/cstex/unix)  Narozdil od EMTeXu je zde
dodorzen TDS strom. Akorat je potreba pouzit spravny tar pro DOS ci
Windows, ktery vytvori vsechny CS fonty (soubory cs*.mf, v UNIXu je to
nekolik hardlinku na jediny soubor). Tar v Brne na CTANu nefunguje, pozil
jsem ftp://ftp.ms.mff.cuni.cz//GNU/cygnus/embedded/vsta-1.6.1/tar.exe.

> [...]
> vstupnim kodovani.
>
> Takto je treba prekodovat vsechnz diakriticke znaky.
>
> Ale POZOR: MiKTeX pak vypisuje do .LOGu a \write znaky tak, jak jsou
> kodovany ve fontu. Takze 1. jsou necitelne (^^ec), 2. pokud je chcete
> nacist (tvorba obsahu nebo krizovych referenci), je treba ty pismena
> udelat opet pismeny (\catcode`\A=11, protoze konverze 1250->ISO8859-2
> jiz probehla), nacist soubor a pote je zase zaktivnit.
>
> Tu predefinovavaci pasaz je treba bud pridat na zacatek dokumentu,
> nebo primo do formatu (csplain.ini) pred prikaz \dump.

Nejen kvuli generovani obsahu a rejstriku je treba zajistit, aby TeX umel
po sobe precist, to co napise pomoci \write. Navic kodovani IL2 a CP1250
se lisi jen velimi malo. Ve starsich prispevcich muzete najit muj
prevadeci soubor 1250_IL2.tex i prikazovy radek jak format vygenerovat.
Vyjimam kousicek:
  \catcode`^^9e=13 \def^^9e{^^be} % z-caron
  \catcode`^^bc=13 \def^^bc{^^a5} % L-caron
  %\catcode`^^be=13 \def^^be{^^b5} % l-caron	% conflikt with z-caron
Log soubor, nebo vystup pomoci \write, \message, je v IL2. To nevadi, az
na l s hackem, ktereho jsem se vzdal, protoze z-hacek v IL2 ma stejny
kod jako l-hacek ("be) v CP1250.

> 4. V MiKTeXu je v plainu insalovan Babel, takze se tvari ponekud
> jinak, nez standardni pocesteni plainu. Reseni je nasledujici:
>
> Vytvorit soubor hyphen.tex (v aktualnim adresari), ve kterem bude
> napsano \input ushyph.tex, cimz se zakryje Babel.

Nebo primo v TeXMF\tex\hyphen\local\hyphen.tex zakomentovat prvni radek
(\input hyphen.cfg) a pripsat \input ushyph.tex.

> Pak uz staci napsat jenom
>
> tex --ini csplain.ini (pro verzi 1.10 beta, ktera ma zatim mouchy)
>
> nebo
>
> initex csplain.ini (pro verze starsi)
>
> a mel by se vygenerovat format csplain.fmt, ktery je treba presunout
> do texmf/miktex/fmt

Format jsem generoval z prikazove radky bez dalsich zasahu:
  initex.exe \let\origdump=\dump \let\dump=\endinput \input csplain.ini
    \input 1250_il2 \let\dump=\origdump \let\origdump=\undefined \dump
Pro pripadne debugovani, je vhodne presunout i log.

Pro sitovou instalaci MiKTeXu doporucuji zajistit, aby na kazde lokalni
stanici byly zajistiny v registry informace o cestach. Zanaseni cestdo
registry lze docilit spustenim MiKTeX\config\configure -r CESTA, nebo
zaregistrovanim souboru  vyexportovanehoi ze serveru.
Vyvarujete se tak chybam General Protectin Fault a Dr. Watsnovi.
Pozor take na prava pro generovani souboru.

O nastavovani kolem fontu a automatickeho generovani napisu na svou
domovskou stranku.

                                             Hans Giznel