MikTeX - cestina

Jiri Osoba osoba at vyvoj.jablotron.cz
Thu Jan 22 09:07:18 CET 1998

> Karel Mokry:
>   Nainstaloval jsem si MikTeX, lec se mi nepodarilo rozchodit cestinu
> (pokousel jsem se pochopi TDS a prenest tam soubory z emTeX-u)
> ani YAP se mi nedarilo donutit akceptovat cs-fonty.
>
>  Co vsechno musim zmenit, kam co pridat, pripadne jak vygenerovat format, je-li to nutne? Kde tato nataveni "vnutim" winedit-u?

Pouzivam MiKTeX jiz asi 1/2 roku, tak snad trochu poradim.

Zalezi na tom, jaky pouzivate format. Pokud LaTeX, tak o nem nic
nevim. Pro csPLAIN mi funguje nasledujici:

1. CSfonty: muzete pouzit ty z emTeXu: EMTEX\MFINPUT\CS\ premistit do
texmf/fonts/source/public/cs, EMTEX\TFM\CS do
texmf/fonts/tfm/public/cs, virtualni fonty (puvodne v EMTEX\VF do
texmf/fonts/vf, pozor na kolizi cm2cs a cs2cm).

2. csPLAIN: Z adresare EMTEX\TEXINPUT\CSPLAIN do texmf/tex/csplain.

3. Generovani formatu: Tady nastava problem, protoze se pouziva jine
vstupni kodovani (ja pouzivam 1250) a jine kodovani fontu
(ISO8859-2). EmTeX ma TCP tabulky, ktere konfiguruji vnitrni
prekodovaci vektory TeXu. MiKTeX je (zatim) nema, jiz 1/2 roku do
Christiana Schenka hucim, at tam neco takoveho udela, naposledy jsem
mu nabidl EncTeX dr. Olsaka, napsal, ze to proveri, tak snad ... Ale
misto toho implementuje Omegu :-(

Proto je treba prekodovani textu udelat na urovni TeXovskych maker.
Docela se mi osvedcil nasledujici zpusob:

\csaccents
\catcode`\A\active\def A{\'{a}}
atd...
Ten znak A je ve skutecnosti 'a, t.j. a s carkou v prislusnem
vstupnim kodovani.

Takto je treba prekodovat vsechnz diakriticke znaky.

Ale POZOR: MiKTeX pak vypisuje do .LOGu a \write znaky tak, jak jsou
kodovany ve fontu. Takze 1. jsou necitelne (^^ec), 2. pokud je chcete
nacist (tvorba obsahu nebo krizovych referenci), je treba ty pismena
udelat opet pismeny (\catcode`\A=11, protoze konverze 1250->ISO8859-2
jiz probehla), nacist soubor a pote je zase zaktivnit.

Tu predefinovavaci pasaz je treba bud pridat na zacatek dokumentu,
nebo primo do formatu (csplain.ini) pred prikaz \dump.

4. V MiKTeXu je v plainu insalovan Babel, takze se tvari ponekud
jinak, nez standardni pocesteni plainu. Reseni je nasledujici:

Vytvorit soubor hyphen.tex (v aktualnim adresari), ve kterem bude
napsano \input ushyph.tex, cimz se zakryje Babel.

Pak uz staci napsat jenom

tex --ini csplain.ini (pro verzi 1.10 beta, ktera ma zatim mouchy)

nebo

initex csplain.ini (pro verze starsi)

a mel by se vygenerovat format csplain.fmt, ktery je treba presunout
do texmf/miktex/fmt

Uplne stejne se vygeneruje format pro PDFTeX, t.j. inipdftex
csplain.ini nebo pdftex --ini csplain.ini. Pozor, je treba
prejmenovat takto vznikly format csplain.fmt na napr. cspdfplain.fmt
a premistit jej do texmf/miktex/fmt.

Pokud by byl zajem, pak Vam mohu poskytnout reseni, ktere jsem popsal
a ktere mi (doma) funguje.

Jiri Osoba <osoba at vyvoj.jablotron.cz>