Vertikalni roztahovani

Z. Wagner wagner at beba.cesnet.cz
Wed Jan 14 18:59:53 CET 1998

On Wed, 14 Jan 1998, Jiri Zelinka wrote:

> Preji hezky den.
>
> Existuje nejaky LaTeXovsky zpusob, napr. s vyuzitim prikazu \vspace{} a
> \fill, k dosazeni efektu, jaky da v plainTeXu (a v LaTeXu vlastne taky)
> nasledujici priklad, tj. rozlozit text vertikalne tak, aby mezery byly
> v danem pomeru?
>
> Nejaky text.\par
> \vskip 0cm plus 1fill
> Dalsi text.\par
> \vskip 0cm plus 2fill
> Jeste nejaky text.\par
> \vskip 0cm plus 3fill
> Konec prikladu.

Muzete psat treba \vspace{0cm plus 3fill} atd. Je to stejne jako v plainu,
pouze rozmer se dava do slozenych zavorek. Pokud nejste ve vertikalnim
rezimu, expanduje se \vspace na \vadjust, coz pak zpusobi, ze se mezera
objevi na jinem miste. \vspace se stejne jako \vskip ignoruje na zacatku a
konci stranky. Pokud se nema ignorovat, musite pridat hvezdicku.

> [...]
> s \vfill, coz jsem zkusil a zda se, ze je to pravda, kdyz jsem ale zkusil
> \vspace{2\fill}, tak to sice proslo bez chyb, ale mezera nevznikla zadna.
> Abych zjistil proc, musel bych do lepsi dokumentace (tu nemam) nebo do
> zdrojaku (to se mi nechce).
> Zajimave je, ze pokud pouziju fil misto fill, neudela to nic, kdezto v
> horizontalnim rezimu pro \hskip to funguje porad, jen to dava mensi mezery.
> Predpokladam, ze je to spravne chovani, nicmene jsem o nem zatim nikde
> neslysel a zbezne nahlednuti do TBN mi taky nic nereklo.

Zdenek Wagner

E. Hala Laboratory of Thermodynamics,
Institute of Chemical Process Fundamentals
of the Academy of Sciences of the Czech Republic
e-mail:wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

Local editor of the Bulletin of the Czech and Slovak TeX Users Group,
member of the CSTUG board
e-mail:Zdenek.Wagner at cstug.cz  or  bulletin at cstug.cz  or  zpravodaj at cstug.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/
         http://www.cstug.cz/