Pismo v propagaci (Re: Hlavsova Typografia)

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Tue Jan 20 13:06:48 CET 1998

Josef Svoboda pise:
>Nedavno jsem zahledl v antikvariatu Myslikova v Praze zminenou publikaci
>za cenu 300 Kc.
>Jedna se o prvni ze tri knih venovanych pekne typografii.
>Obsahuje ukazky kniznich uprav, kniznich pisem a take stati o nekterych
>problemech sazby.
>Presto knihu asi neni mozno pokladat za ucebnici, ale spis za album pekne
>grafiky.

Diky za zminku a pridam informaci, ze  tamtez je (zatim) k dostani
krome slavne Hlavsovy knihy dalsi velice pekna knizka (predpokladam,
ze asi bude i v jinych antikvariatech po republice):

LANZ, B. -- NEMECEK, Z.: Pismo v propagaci. Merkur, Praha 1974.

Neodolal jsem a jeden vytisk za 150 Kc jsem zakoupil. Kniha je
vykladoveho charakteru, obsahuje spoustu uzitecnych informaci
o pismu, jeho ruznych historickych formach od nejstarsich rucne
psanych az po moderni. Velky duraz je kladen na vysvetleni
vsech faktoru ovlivnujicich pusobeni pisma v plose. Zvlastni kapitola
je venovana vytvarne kompozici stranky, jsou zmineny ruzne
geometricke elementy a jejich vliv v plose, opticke klamy apod. Je zde
i kapitola o pouziti barev a jejich psychologickem pusobeni.

Ackoli se kniha nezabyva primo knizni ci novinovou sazbou, doporucil
bych ji vsem, kteri se chteji naucit komponovat pekne obalky ci
titulni listy knih, opticky vyvazene letaky ci esteticke akcidencni
tiskoviny, zkratka tem, kteri se chteji zdokonalit v oblasti
vytvarne harmonie pisma a plochy. (Pro potencialni pismomalire bych
knihu primo oznacil jako povinnou cetbu.)

Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938