Vyrez z postscriptu

Z. Wagner wagner at beba.cesnet.cz
Thu Feb 19 15:27:53 CET 1998

On Thu, 19 Feb 1998, Ludvik Tesar wrote:

> Napriklad ghostview pro platformu win32 ma funkci "ps to eps", ktera
> znamena, ze se to zepta na levy horni a pravy dolni roh a pak to ulozi
> vyrez do souboru typu eps. Ghostview mam verzi 2.0, Ghostscript verzi
> 4.01.

Prave jsem tuto moznost zkusil na obrazku tiger.ps dodavanem s GS. Mam
sice jine verze: Ghostview 1.1, Ghostscript 4.03 (novejsi jsem jeste
nenainstaloval) a navic to zkousim v OS/2, ale implementace pro obe
platformy pochazi od tehoz autora. Ocekavam tedy shodne chovani.

Podle dokumentace (alespon ve verzi pro OS/2) a podle vysledku experimentu
se v pripade funkce PS to EPS *nejedna* o vyrez. PS totiz nemusi obsahovat
BoundingBox, protoze se stejne tiskne cely soubor. Navic, pokud PS *ma*
boundingbox, pak se do nej musi vejit *vsechny* stranky dokumentu. Pokud
chci tudiz extrahovat jednu stranku do EPS, je mozne, ze se vejde do
tesnejsiho boxu. Ucelem dotazu v Ghostview je tedy zjisteni, jake misto
zabira kresba na extrahovane strance, nikoliv urceni vyrezu.

Odpoved pana Koziska skutecne resi nastineny problem. Uvedene makro totiz
do DVI zapise urcity \special obsahujici PS prikazy, ktere zpusobi
vykresleni pouze zadaneho obdelnika (tedy jeho obsahu) a vsechny casti
mimo tento obdelnik budou vymazany. Pouziva se k tomu PS prikaz clippath.
Postup pres Ghostview tedy pouze posune souradnice obrazku, takze se na
strance umisti jinam a vzhledem ke spatne zadane velikosti zasahne do jiz
vytisteneho textu. Presto i tuto moznost lze vyuzit: musi se ale zapnout
"clipping" podle BoundingBoxu. To umi jak nejjednodussi epsf.sty, tak
sofistikovanejsi baliky graphics, graphicx i pstricks (v kazdem z nich je
syntaxe jina, nahlednete do manualu).

Pokud by Vam nestacil obdelnik, muzete si nadefinovat libovolnou clippath
rucne.

Nevyhazuji tedy nepotrebnou cast obrazku, pouze vhodnym zasahem zajistim,
ze se nevytiskne. Nemusim tedy studovat slozita makra (a pokud je to
export z nejakeho SW, pak jsou temer vzdy slozita a neprehledna) a rozdil
ve velikosti souboru je zanedbatelny.

> Zdravi
>      Ludvik Tesar

Zdenek Wagner

E. Hala Laboratory of Thermodynamics,
Institute of Chemical Process Fundamentals
of the Academy of Sciences of the Czech Republic
e-mail:wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

Local editor of the Bulletin of the Czech and Slovak TeX Users Group,
member of the CSTUG board
e-mail:Zdenek.Wagner at cstug.cz  or  bulletin at cstug.cz  or  zpravodaj at cstug.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/
         http://www.cstug.cz/