encTeX -- moznost prekodovani vstupu pro web2c TeX

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Mon Sep 8 12:41:08 CEST 1997

Vazeni kolegove,

predkladam k testovani alfa verzi baliku encTeX, ktery najdete na
ftp://math.feld.cvut.cz/pub/olsak/enctex.

Vlastnosti:

- Jedna se o jednoduche rozsireni TeXu zanesene na urovni zmenoveho souboru
  tex.ch v jazyce WEB. Snadno instalovatelne prostrednictvim "patch" na
  web2c implementacich TeXu. Ty jsou dostupne vetsinou v UNIXu, ale dnes uz
  take na jinych 32 bitovych OS s kvalitnim prekladacem jazyka C.

- encTeX zanasi do TeXu tri nove primitivy, kterymi lze nastavovat
  prekodovaci mechanismus obdobny TCP tabulkam
  v emTeXu. Vzhledem k tomu, ze je umoznen primy a nezavisly pristup
  k vektorum xord a xchr a je moznost libovolne nastavovat, zda kazdy
  jednotlivy znak vystupuje pomoci prepisu ^^kod nebo primo, je zrejme toto
  reseni jeste flexibilnejsi, nez TCP tabulky.

- S vyjimkou obohaceni o tri primitivy je encTeX zpetne kompatibilni
  s klasickym TeXem, tj. prosel testem TRIP se dvema vyjimkami:
  1. je zmeneny banner
  2. pocet \uv{multiletter control sequences} je o tri vetsi.

- Balik encTeX obsahuje pripravene tabulky pro nejruznejsi vstupni a
  vnitrni kodovani TeXu, ktere se nacitaji pri inicializaci formatu
  prostrednictvim \input. Muzete si treba na UNIXu vytvorit formaty, ktere
  se lisi jen tim, ze kazdy je nastaven na jine vstupni kodovani.
  V prvni etape jsem zahrnul tato vstupni kodovani: CP1250, CP852,
  Kamenicky, ISO8859-2 a tato vnitrni kodovani TeXu: CS-font, T1.
  Kazdy si tabulky muze snadno modifikovat pro sve potreby.

- Vzhledem k tomu, ze se stava stale vice popularni pdfTeX (rovnez pro
  implementace web2c) a tento program se rozsiruje i mimo UNIXy, muze
  prijit rozsireni encTeX vhod. Predpokladam, ze se da rozsireni pdfTeX
  snadno kombinovat s rozsirenim encTeX (zatim jsem ale nezkousel).

- Balik by mohl resit poptavku po plainu s T1 kodovanymi fonty i po web2c
  TeXu na systemech, ktere maji jine kodovani, nez ISO8859-2. Obe dve
  poptavky jsem na tomto diskusnim liste v posledni dobe zaznamenal.

Upozornuji, ze balik nemam dukladne otestovan, protoze nektera kodovani
(napriklad CP1250) nejsou pro me dostupna a nemam na cem testovat me
kodovaci tabulky. Muze se stat, ze jsem udelal chybu v makrech
deklarujicich nejake kodovani. Proto vitam vsechny pripominky a
namety.

Vsem, kteri encTeX vyzkouseji a daji vedet o problemech, predem dekuji.

Petr Olsak