fonty

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Fri Oct 10 18:23:23 CEST 1997

Anton Surda pise:
>Pravdepodobne neexistuju. Treba preskalovat najblizsi font napr. csbx12
>(myslim, ze csbx17 tiez neexistuje) pomerom 20/12. Ak mate automaticke
>generovanie fontov staci napisat \font\twentybf=csbx12 scaled1666.
>To ze existuju fonty roznych velkosti je myslim len specialita Texu. Vsade
>inde sa len skaluje.

Navrhoval bych udelat to takto: misto csbxti14 nadefinujte v TeXu
font csbxti10 scaled \magstep2, misto csbx14 nadefinujte csbx12 scaled
\magstep1, misto csbx20 bych mozna pouzil csbx10 scaled \magstep4
(pokud nevadi, ze to neni presne 20, ale 20,74pt). Zbyva csbxti9,
ktery je mozne nahradit csbxti10 scaled 900, anebo lepe -- vyrobit
si csbxti9.mf (prostou kopii jakehokoli souboru cs*.mf) a cmbxti9.mf.
Podivejte se, jake rozdily jsou mezi cmti10.mf a cmti9.mf Kdyz
pochopite, ktere parametry jsou u mensiho fontu jine a proc, snadno
muzete podobne zmenit parametry cmbxti10.mf a ulozit upraveny soubor
po nazvem cmbxti9. Je to typograficky cistsi metoda.

%% Zde konci odpoved na problem a zacina male "bla bla".

Tim jsme se dostali k zajimave veci, kterou naznacil pan Surda,
ze totiz vsude jinde se "jen" skaluje. K tomu, aby clovek pochopil,
proc vyroba fontu ruznych velikosti pouhou linearni transformaci
neni typograficky zcela cista, staci udelat maly pokus, ktery
demonstruje Knuth v TeXbooku:

Vysazejte si nejaky text fontem napriklad csr5 scaled 1000 a pod nej
stejny text fontem csr10 scaled 500. Zjistite okamzite, ze prvni
text prectete mnohem snaze, nez ten druhy. To je velmi dulezita
vlastnost cm fontu oproti vsem "gumovym" fontum, i kdyz je vykoupena
vetsim poctem nutnych souboru. Za odmenu vsak ziskame texty, ktere
jsou dobre citelne ve vsech velikostech, nebot parametry cm fontu
jsou peclive voleny prave s ohledem na optimalni citelnost v kazde
(navrzene) velikosti.

Z tehoz duvodu bychom meli byt opatrni, pokud pouzivame ps pisma
(virtualni fonty) v mensich velikostech (9pt a mene), kde je jiz
znatelna zhorsena citelnost. Nejsem si jist, zda vubec existuji
nejake ps fonty specialne navrzene pro sazbu ve velikostech
mensich nez 10 pt. Drive meli rucni sazeci specialni drobna pisma
jako petit ap. Pokud nekdo obdobna ps pisma zna, budu rad, kdyz
me pouci.

S pozdravem
Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938