k vydani knihy TBN

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Fri Oct 10 07:44:18 CEST 1997

On Wed, 8 Oct 1997, Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wrote:

> Uvedl bych zde jen strucne stanovisko vyboru a nechci zdrzovat podrobnym
> licenim vsech primych i neprimych jednani.

Vazeni kolegove,

souhlasim, ze tato diskusni skupina neni spravnym mistem na reseni sporu
kolem vydani TBN, ovsem byl zde formulovan dotaz, na cem ze dohoda mezi
CSTUGem a autorem vazne. Pokusim se nektere dulezite sporne zalezitosti
zde zverejnit. Upozornuji ale, ze prave proto, ze tato skupina neni
vhodnym mistem k reseni sporu, nebudu na pripadne reakce na muj prispevek
do skupiny vubec odpovidat, i kdyby me tyto reakce zvedly ze zidle (coz se
zvlaste nekterym prispevatelum dari).

> CSTUG tedy nemuze vydavat knihy, ale muze k vydavani TeXove literatury
> prispet. Forem prispeni se najde vice. Navic sam Petr Olsak (nebo spise
> jeho manzelka) delal(a) v dobe kratce pred jednanim o TBN ucetnictvi
> CSTUGu, takze muze znat aktualni financni situaci.

Ano, znal jsem ji. CSTUG mel v roce 1995 dva ucty, jeden vedeny u
sporitelny a druhy u KB. U sporitelny bylo k 1.1.95:  343 052 Kc a k
31.12.95:  378 268 Kc. O vysi druheho uctu u KB se nam zaznamy
nedochovaly, nicmene tam mohlo byt zhruba stejne mnozstvi penez. Muzeme
tedy predpokladat, ze CSTUG ma dohromady v pokladne zhruba pul milionu
korun.

> Z jednoduchych vzorecku
> financni analyzy se pak da vypocitat, ze na vydani TNB ve vlastni rezii
> CSTUG nema. Proto bylo autorovi nabidnuto, aby knihu predal ve formatu PDF

Predsedovi CSTUGu jsem asi v listopadu 96 predal dosti podrobnou financni
analyzu, ze ktere vyplynulo, ze CSTUG by musel pri 500 ks nakladu
investovat do vydani knihy asi 120 tis Kc. Myslim si, ze na to CSTUG
penize ma, ale nechce je pouzit.  Argumentem napriklad bylo, ze to je
velmi spatne navratna investice.  S tim samozrejme souhlasim, ba troufam
si rici, ze s touto knihou nelze podnikat, ale je nutne ji CSTUGem
sponzorovat. Onech 120 tis na sponzorovani knihy neni zas tak mnoho. Tuto
moznost vybor CSTUGu nepripustil. Dokonce jsme se dockali velmi komickeho
"oficialniho stanoviska vyboru" (po mem zverejneni textu), ze CSTUG
doporucuje autorovi, aby hledal sponzora. Ano, ja jsem v teto veci udelal
zevrubny pruzkum situace a shledal jsem, ze mozny sponzor existuje jediny:
Ceskoslovenske Sdruzeni Uzivatelu TeXu.

Zajimavy moment nastal koncem listopadu 96, kdy se vybor CSTUGu
usnesl, ze mi vyda pulku knihy (tj. jen cast A). S takovym roztomilym
napadem asi musel prijit clovek, ktery tu knihu v zivote nevidel. Nicmene
zareagoval jsem skoro okamzite: Spocital jsem, ze plny naklad cele knihy
by byl v takove situaci drazsi nejvyse o 30 tis a rozhodl jsem se zcela
zreknout autorskeho honorare (planovaneho na vysi 30 tis) pod podminkou,
ze kniha vyjde uplna a ze vyjde vcas, abych ji mohl pouzit jako ucebni
text pro sve studenty od brezna 97 v letnim semestru.  V teto situaci by
CSTUG nebyl nucen pridat ke svemu drivejsimu rozhodnuti zadnou investici
navic, presto nikdo z clenu vyboru na muj navrh nereagoval. Muj navrh byl
zcela ignorovan.

Domnivam se, ze kdyby v teto dobe vybor CSTUGu spravne zareagoval, mohli
jste mit knihu uz davno ve svych regalech.

Od teto doby jsem posilal asi dvakrat tydne e-mail predsedovi CSTUGu nebo
vyboru (veskerou korespondenci mam dukladne archivovanu, kdo by to chtel
studovat z historickeho hlediska, mohu mu po dohode predat materialy).
Nedockal jsem se _zadne_ odezvy, proto jsem se v lednu rozhodl prestat
obtezovat pany ve vyboru dalsimi e-maily a zverejnit knihu sam. Od teto
chvile od vyboru CSTUGu nic nechci a ukazuje se, ze ani vybor CSTUGu nic
nechtel po me, protoze jsem od nich nedostal zadnou zpravu, jak si
predstavuji dalsi postup kolem TBN.

> Cena, kterou kdysi vypocital autor, byla dost zavadejici. Obsahovala totiz
> pouze naklady na tisk, ale nepocitalo se s naklady na propagaci,
> distribuci a skladovani (zcela jiste se cely naklad neproda hned). Podle
> vysledku jsem si udelal vlastni velmi priblizny rozpocet, protoze mam
> jakysi odhad, kolik se plati distributorum a kolik stoji skladovaci
> prostory. Vysla mi z toho koncova cena asi 600 Kc, abych na tom
> neprodelal. Jiste se najde nejaka moznost, treba u vetsiho nakladatele,

Cituji ze sve WWW stranky o jednani autora TBN s CSTUGem:
"rijen 1996: Na zaklade dohody ze setkani na INVEXU sestavuji financni
kalkulaci pro tisk knihy pri nakladu 500 ks. Pro CSTUG to vychazi na 75
tis na tiskarnu. Pro koncoveho ctenare na 210 Kc za knihu. Pri distribuci
v bezne obchodni siti ale samozrejme skoro trojnasobek. Predpokladam, ze
distribuce knihy bude zajistena POUZE CSTUGem a nepujde do bezne obchodni
site."

Je videt, ze ackoli zrejme pan Wagner neopisoval z me WWW stranky, presto
se dostal k velmi podobnemu vysledku: on odhaduje 600 Kc v bezne siti
s distributory, ja 630 Kc.

> jak nektere naklady snizit. Nabizi se jedna moznost, kde by koncova cena
> mohla byt priblizne 200 Kc, ale je to stale ve fazi jednani. Nebudu
> predbihat, podrobnosti bud uslysite na valne hromade, nebo si je potom
> prectete v zapisu.

Zde je velmi zajimave, jak muze vybor CSTUGu delat v soucasne dobe nove
cenove odhady knihy, kdyz vubec nezna pozadavky autora, protoze se zatim
neobtezoval zahajit s autorem nove jednani. Doufam, ze panove od CSTUGu
naivne nepredpokladaji, ze zustavam u sveho navrhu 0 Kc za autorsky
honorar. Panove, za zbytecne prodleny cas se plati, jak pravi zname ceske
prislovi: cas jsou penize.

Ctenare, kteri chteji vedet vice o mem jednani na vydani TBN s CSTUGem,
odkazuji na stranku:

http://math.feld.cvut.cz/olsak/jednanitbn.html

kde prubezne pripisuji nove odstavecky podle toho, jak jednani pokracuje
(nebo spise nepokracuje). Je zde zahrnuto cele obdobi od 29. dubna 1996,
kdy jsem zverejnil svuj zamer napsat knihu TBN az do dnesnich dnu. Najdete
tam odkazy na dulezite dokumenty, jako napr. muj navrh smlouvy (ktera
nebyla nikdy realizovana), nebo "oficialni stanovisko vyboru CSTUGu"
(po mem zverejneni textu) nebo nehezkou reakci pana Lhotky (rovnez po mem
zverejneni textu).

V zaveru bych chtel zduraznit, ze jsem se prave tento tyden setkal s novym
fenomenem: Cenzura na Internetu! Asi napisu panu Neffovi do Neviditelneho
psa, protoze to muze byt fenomen velmi zajimavy i pro ostatni ctenare.

V pondeli rano jsem pozadal e-mailem spravce moderovaneho listu
cstugm at cs.felk.cvut.cz, aby zaradil muj prispevek o mem shrnuti k TBN do
tohoto listu. V utery odpoledne jsem mu telefonoval, abych se dozvedel, ze
muj prispevek prochazi schvalovacim rizenim (!!) a jeste neni rozhodnuto,
abych pockal. Dodnes asi neni rozhodnuto, ackoli jsem e-mailem zarazeni
sveho prispevku do cstugm at cs.felk.cvut.cz urgoval jeste vcera dopoledne.

Verejne tedy pany cenzory prosim: zaradte muj prispevek do
cstugm at cs.felk.cvut.cz a s nim i tento muj prispevek, ktery rovnez posilam
do teto diskusni skupiny. Pokud se tak nestane, bude me to velmi, ale
velmi mrzet.

Petr Olsak

UU: Je mozne, ze ma treti kniha zmeni ponekud svuj zanr. Bude to roman.
Roman o tom, jak jsem jednal s CSTUGem na vydani TBN. Pokud to napisu
dostatecne zajimave, mohl by to byt (na rozdil od TBN) bestseller.