Rustina (Re: zbytek mista na strane)

Michal Kubecek kubecek at karlin.mff.cuni.cz
Fri Oct 31 08:20:25 CET 1997

> 	Dale bych se chtel zeptat, jak by se daly prenastavit nektere klavesy.
> Mam tim na mysly to, ze bych chtel neco napsat azbukou a chtel bych, aby se mi
> napr. po napsani e vytisklo to obracene e a ne normalni e, coz by melo byt neco
> jako nase \v{e}, resp. je a toto e se mi zase vysazelo po stiknuti klavesy na
> klavese se znakem 2 (ì - e s hackem) a pod.

Myslim, ze je potreba jasne rozlisit dve ruzne situace:

  1. chcete do seznamu literatury dat nekolik ruskych (bulharskych,
     srbskych...) jmen nebo nazvu knih ci clanku. Pak bohate
     vystacite s fontem wncyr a jeho kerningem, ktery z vetsi
     casti odpovida standardni anglicke transkripci.

  2. Potrebujete vysazet clanek (povidku, knihu...) v rustine.
     Pak by asi bylo lepsi pouzit nejaky lepsi font, treba
     cmcyr a pro podporu klavesnice a obrazovky pouzit reseni,
     ktere pouzivaji Rusove sami (analogie: potrebuju-li do
     anglicke pozvanky na konferenci propasovat dve ceska jmena
     organizatoru, nepotrebuji na to CSTeX; na vysazeni knihy
     uz ano). To by chtelo se zeptat nejakeho "native speaker".

                                               Michal Kubecek

P.S. o prehnane inteligentnich editorech si myslim svoje.
     Ted zrovna zapolim s HTML editorem, ktery je tak chytry,
     ze kdyz zmacknu vetsitko, napise > Bohuzel pisu
     cesky, a tam ta sama klavesa znamena dvojtecku; jenze
     on si stejne dal pise > a jediny zpusob, jak napsat
     dvojtecku, je prepnout na anglickou klavesnici (totez
     s cislici 7). Flames na moji adresu, prosim.