Problemy s ceskymi distribucemi TeXu (long)

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Tue Nov 25 13:09:32 CET 1997

On Tue, 25 Nov 1997, Kamil Toman wrote:

> 					~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ??? (to jsem
> 							      nemel na mysli)
>
> Prave tady zacaly moje potize. Nebyl jsem schopen vsechny ty "stejne-ruzne"
> TeXy donutit, aby davali _stejny_ vystup (nebo alespon velmi podobny)
> ani za pouziti _stejnych fontu a metrik_ a _stejnych hyphen-patterns_
> a za predp., ze se \inputuji _stejne_ soubory s makry...

Pak doporucuji pustit na prislusnou binarku TRIP test, a pokud neprojde,
stezovat si autorovi implementace (protoze takovi program se NESMI
jmenovat TeX). Pokud projde, prozkoumejte dukladne log, protoze se nejspis
nekde nacetlo neco navic nebo z jineho adresare...

> [...]
> 	myslite D.E.Knutha ?

>   ~~~~~~~~~~~~~~~
> myslim, ze csTeX 3.14xxx z RedHat 4.2 rpm + update na cstex z muni.cz (rpm)
> do teto kategorie spada...tzn. patrne ano

>   ~~~~~
> to by nevadilo...pro libovolny TeX by pak stacilo udavat verzi hyphenu
> a stacil by i udpdate pro hypheny...popr. zTeXovat se starymi hypheny...

>  ~~~~~~~~
>
> trochu problemem je ale samotny CSTUG. Je to tak trochu "tajnustkarska"
> organizace. Misto aby napr. dohlizela na cs verze TeXu a zajistovala

Nevidim na CSTUGu nic tajnustkarskeho. Je to bezne sdruzeni s informacemi
dostupnymi na Internetu. Protoze clenska zakladna je relativne mala,
nestaci clenske prispevky na zaplaceni reklamy v dennim tisku a v
televizi. Nejsme ani zadny typ policie a nemame zadne odpovidajici
pravomoci. Muzeme tedy jen prohlasit, ze urcite soubory jsou standardni
soucasti distribuce CSTeXu dostupne napr. na serverech sdruzeni. Pokud
bychom vedeli o jinych distributorech, muzeme s nimi jednat, ale nemame
zadnou pravomoc cokoliv jim narizovat ci zakazovat a nemame placeneho
cloveka, ktery by mohl tyto distributory vyhledavat (vsichni tvurci a
sitovi administratori to delaji zcela zadarmo).

> standardy, radeji vyrabi ruzne utilitky (uzitecne..udajne pry cs spell
> check na TeXove soubory)...ovsem jen pro cleny csTUGu...;-((

Spellcheck neni vytvorem CSTUGu, ale je to komercni program, ktery CSTUG
hromadne zakoupil pro sve cleny a byl zaplacen penezi vybranymi jako
clenske prispevky. Je snad srozumitelne, ze komercni program je pak
poskytnut pouze tem, kteri si jej zaplatili.

> 	    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> to by mel, IMO je to dulezitejsi nez cinnost, kterou vyviji ted...

Pokud o nejakem distributorovi vite, pak je mnohem uzitecnejsi, kdyz jej
vyzvete, aby se CSTUGu ozval nebo kdyz poslete jeho adresu na vyborovy
list (board at cstug.cz) nebo primo predsedovi sdruzeni (President at cstug.cz).
Informace, ze mame jednat s NEKYM neni moc uzitecna.

> To by nevadilo...pro zacatek by uplne stacilo, kdybych mohl na zac. dokum.
> napsat neco typu: pouzijte csTeX ve  verzi x.x (na angl. v y.y) + verze hyphenyuu + balik fontu .... a pak by byl _vystup_ programu oznac. jako _cesky TeX_
> _spravny_ a _shodny_ s mym.

Ano, to muzete. Standardni CSTeX najdete napr. na ftp://ftp.cstug.cz

> Pozn.: Funguje v novem csteXu (presne TeX+csplain+CSfont) makro \write
> uz spravne cesky ? (drive jim nesly generovat obsahy, protoze vystup
> na zarzen. (linux konzole) uvedene v param. \write vyp. asi
> takhle "__erven^^y meloun le^^zel
> na stole" ... a pri opetnem zTeXovani cestina (akcenty) proste zmizela...

To je zalezitost implementace. O problemech tohoto typu pise Petr Olsak ve
Zpravodaji 3/97, ktery jiz odesel do tiskarny a pry by mel byt
distribuovan v polovine prosince.

> 					~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> 					asi nejvetsi potiz bude presvedcit
> 					CSTUG aby delali taky neco uzitecneho

Na posledni valne hromade se mluvilo o planech na dalsi rok. Nikdo z clenu
nemel zadne zvlastni pripominky, co by se jeste melo delat. CSTeX se
samozrejme dale vyviji a udrzuje. Pokud ma kdokoliv namety na cinnost
CSTUGu, at uz z rad clenu ci neclenu, vybor je rad vyslechne. Pokud by
nekdo chtel sam poradat nejakou akci, ktera by s cinnosti CSTUGu mela
nejakou souvislost, a potreboval by nejakou podporu, muze se take ozvat.

> --
> 	   		     Have a nice day (and night)...
>
> 						Kamil Toman
> Don't worry, play Koules... :)
> Are you bored ? Watch BB...
> My homepage ->  http://www.ta.jcu.cz/~toman

                              Zdenek Wagner______/

E-mail                        mailto:Zdenek.Wagner at cstug.cz
WWW Home Page                 http://www.icpf.cas.cz/wagner/
My public PGP key is available from my home page as well as
from PGP key servers.