Problemy s ceskymi distribucemi TeXu (long)

Kamil Toman toman at artax.karlin.mff.cuni.cz
Tue Nov 25 10:19:05 CET 1997

> Neexistuje cesky TeX v tomto smyslu, tj. binarni program tex (ci tex.exe).
					~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ??? (to jsem
							      nemel na mysli)
> Mel by existovat "jediny" program TeX, ktery v ruznych operacnich
> systemech musi vyhovet testu TRIP. Krome toho ale TeX cte ruzne vstupy
> (formaty, vzory deleni a metriky fontu) a podle nich se chova. Je
> prirozene, ze precte-li ruzne verze techto vstupu, pak se muze chovat
> rozdilne a to i na anglicky dokument.

Prave tady zacaly moje potize. Nebyl jsem schopen vsechny ty "stejne-ruzne"
TeXy donutit, aby davali _stejny_ vystup (nebo alespon velmi podobny)
ani za pouziti _stejnych fontu a metrik_ a _stejnych hyphen-patterns_
a za predp., ze se \inputuji _stejne_ soubory s makry...

> Autor TeXu dodava s TeXem standardni format (plain), vzory deleni
  ~~~~~~~~~~~
	myslite D.E.Knutha ?

> (hyphen.tex) a fonty vcetne metrik (CM). TeX+plain+CM maji svuj vyvoj uz
> za sebou a autor dalsi vyvoj v roce 1989 zmrazil a opravuje jednou za
> dlouhou dobu jen zavazne chyby.
>
> Pokud tedy mate dokument vychazejici z TeX+plain+CM, mate jistotu, ze bude
> vypadat stejne i v budoucich distribucich TeXu. Bohuzel, tuto jistotu
  ~~~~~~~~~~~~~~~
myslim, ze csTeX 3.14xxx z RedHat 4.2 rpm + update na cstex z muni.cz (rpm)
do teto kategorie spada...tzn. patrne ano

> nemate, pokud vas dokument vychazi z neceho jineho. Vyvoj LaTeXu napriklad
> je v plnem proudu a vyvoj CSfontu a CS-zalezitosti zacal az v roce 1990,
> tedy o hodne pozdeji, nez Knuth zacal se svym plainem (cca 1979).
> Podstatne jsou metriky fontu a tabulky vzoru deleni. V roce 1994 byly do
> CSTeXu, ktery je distribuovan CSTUGem, zarazeny nove vzory ceskeho deleni
> slov od pana Sevecka. Dokumenty zpracovane pred touto zmenou mohly vypadat
> jinak nez dokumenty po teto zmene.
  ~~~~~
to by nevadilo...pro libovolny TeX by pak stacilo udavat verzi hyphenu
a stacil by i udpdate pro hypheny...popr. zTeXovat se starymi hypheny...

> Za zavazne povazuji vase konstatovani, ze existuji (a jsou k dispozici!)
> ruzne varianty CS-zalezitosti k TeXu, ktere se patrne oddelily od vyvojove
> linie CSTeXu na ruznem stupni jeho "zrani". Jedine, co mohu udelat, je
> prohlasit za "jedine spravne CS-zalezitosti" ty, ktere jsou v CSTeXu od
> CSTUGu. To ovsem mohou udelat i distributori jinych zminenych variant,
 ~~~~~~~~

trochu problemem je ale samotny CSTUG. Je to tak trochu "tajnustkarska"
organizace. Misto aby napr. dohlizela na cs verze TeXu a zajistovala
standardy, radeji vyrabi ruzne utilitky (uzitecne..udajne pry cs spell
check na TeXove soubory)...ovsem jen pro cleny csTUGu...;-((

> takze asi bude nutna dohoda. Je tedy treba zjistit distributory ostatnich
> variant a CSTUG by s nimi mel zacit jednat.
	    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
to by mel, IMO je to dulezitejsi nez cinnost, kterou vyviji ted...

> Nejsem dnes jeste schopen zarucit zmrazeni vyvoje CS-zalezitosti v CSTeXu
> tak, jak to udelal Knuth. K tomu jeste cas nedozral. V pripade
> TeX+csplain+CSfont ovsem je zrani skoro u konce a zmeny v budoucnu
> provedene budou jen minoritni. Definitivni zmrazeni TeX+csplain+CSfont
> ocekavam kolem roku 2000. Pokud jde o LaTeX, tam asi k nejakemu zmrazeni
> ve vyhledove dobe vubec nedojde.

To by nevadilo...pro zacatek by uplne stacilo, kdybych mohl na zac. dokum.
napsat neco typu: pouzijte csTeX ve  verzi x.x (na angl. v y.y) + verze hyphenyuu + balik fontu .... a pak by byl _vystup_ programu oznac. jako _cesky TeX_
_spravny_ a _shodny_ s mym.

Pozn.: Funguje v novem csteXu (presne TeX+csplain+CSfont) makro \write
uz spravne cesky ? (drive jim nesly generovat obsahy, protoze vystup
na zarzen. (linux konzole) uvedene v param. \write vyp. asi
takhle "__erven^^y meloun le^^zel
na stole" ... a pri opetnem zTeXovani cestina (akcenty) proste zmizela...

> Pokud CSTUG vyvine nejake usili, pak mozna ano. Sam ale pisete, ze
> e-adresy na autory uz nejak nefunguji. Bude to tedy obtizne.
					asi nejvetsi potiz bude presvedcit
					CSTUG aby delali taky neco uzitecneho

--
	   		     Have a nice day (and night)...