CS fonty, paragraf

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Tue Jul 22 17:23:55 CEST 1997

Diskuse o paragrafu:

>Podle me stoji. Zvlast, kdyz uz ten paragraf ma nejen sve misto v
>kodovanich, ale i na ceske klavesnici.

Ja bych rozsirovani CS fontu v tomto smyslu nedoporucoval. Ono je
totiz treba si uvedomit, ze _kazde_ rozsireni, i konzervativni,
odstranuje jednu obrovskou vyhodu TeXu, kterou je prenositelnost
dokumentu. Je to proste: rozsirite-li si fonty o nejake pozice a
poslete dokument nekomu jinemu, ktery rozsirenou verzi nema, bude zle.

Proto bych takovy krok udelal jen pri velmi vaznem duvodu. Takovym
vaznym duvodem bylo zcela jiste zavedeni ceskych akcentovanych znaku,
tedy prechod cm -> cs.

Hans Ginzel pise:
>Ja vsak chci priblizit TeX i prostym uzivatelem. Pripada mi dost
>nesikovne, aby se muj spolubydlici, pravnik, ucil, ve sve rozsahle
>diplomove praci, ktera obsahuje spoustu paragrafu, ale zadny
>matematicky znak, zachazet specialne se znakem, ktery ma sve misto jak
>na klavesnici, tak v kodovani. [Prace samozrejme obsahuje cislice,
>znamenka, zavorky, procento.] Uznavam, ze prime pouzivani paragrafu ve
>zdrojovem textu, lze obejit pomoci \catcode`\...=\active \def...{\S};

Ano, pane Ginzle, sam jste si odpovedel. Je to vskutku tak. Pokud
nekdo porizuje zdrojovy text a je mu z nejakeho duvodu neprijemne
zabyvat se psanim \S, muze psat znak paragrafu z klavesnice, pokud
jej tato obsahuje, a pak jej ucinit aktivnim (dalsi moznosti je
hromadna zamena paragrafu za \S v celem textu pomoci funkce editoru
Najdi/Nahrad). Uznavam sice, ze pokud by znak byl soucasti fontu,
bylo by to jeste o trosku elegantnejsi, ale tato "troska" neni, podle
mne, jeste tak podstatny duvod, aby se kvuli tomu muselo sahat k tak
zavazne veci, jakou je rozsirovani znakove sady, coz by znamenalo,
jak jsem uvedl vyse, ze by takovy dokument nebyl prenositelny.

S pozdravem
Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938