oznameni: nabizim knihu TeXbook naruby

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Mon Feb 10 20:28:47 CET 1997

Zdenek Wagner pise:
>nejprve bych chtel upozornit, ze clenske prispevky v soucasne dobe stezi
>pokryji naklady na vydavani Zpravodaje. Na sponzorovani cehokoliv tedy
>prostredky nejsou, ale je mozne vlozit penize do projektu, ktery se v
>kratkem obdobi zaplati. Kniha TeXbook naruby je zcela jiste uzitecna a
>vzhledem k nemennosti algoritmu TeXu bude stejne aktualni i za 10 let.
>Odhad prodejnosti je nyni asi 100 vytisku. Format knihy je (tusim) B5 a
>jestli si to dobre pamatuji, je toho asi 400 stran. Zkuste si spocitat
>cenu takove knihy pri nakladu 120 vytisku -- urcite nebude mala. Neni
> [...]

Proto bych se chtel primluvit, zda by se prece jen nedal zorganizovat
system objednavek knihy TBN, tak aby byl odhad zajmu pokud mozno
kvalifikovany. Napriklad by mohl vyjit ve Zpravodaji objednavkovy
kupon nebo e-mailova adresa pro tento ucel atd. Pokud by pocet
zajemcu prekrocil jisty prah (dejme tomu 100), realizovalo by se
knizni vydani publikace, ktere by se pokrylo bud investici CSTUGu
nebo i JINEHO vydavatele (nechapu, proc Petr Olsak povazuje CSTUG za
jediny vhodny subjekt).

Dovoluji si velmi hrube, na zaklade zkusenosti s tiskarnami
odhadnout, ze vyrobni naklady by pri nakladu 100 ks byly (dle vazby)
nekde mezi 300 az 400 korunami za kus. To by byla ta nejhorsi
varianta, jinak by samozrejme se stoupajicim nakladem sla cena dolu.
(doufam, ze pan Hala poskytne kvalifikovanejsi kalkulaci). Urcite vsak
individualni porizeni prijde nejmene dvakrat tak draho (pri sve minule
kalkulaci 600--800 Kc jsem jeste zapomnel na papir, takze
upravuji odhad na zhruba 700--900 Kc).

Asi nejsem pesimista, kdyz si myslim, ze by se knizek prodalo vice
nez 100 kusu, ale samozrejme by to stalo trochu usili, napriklad
uvedomit prodejny technicke literatury, knihovny atd. atd., byt by
odebraly treba jen par kousku, kazdy kus se pri tak nizkem nakladu
pocita.

Bohuzel, nedokazi odhadnout, nakolik snizi pocet potencialnich
zajemcu o knihu autorovo, podle mne, zbrkle trucrozhodnuti (rikam to
mirne, abyste me zase nekamenovali za tvrdost) zverejnit zdarma plny
text knihy elektronicky. Ted uz je cesta zpatky obtiznejsi. Urcite
se totiz najdou lide, kteri si knizku poridi de facto na naklady
zamestnavatele (coz je typicky ceske, ze?), na druhe strane zustane
skupina zajemcu, kteri nemaji tuto vyhodu a bud knihu ozeli, nebo
zaplati neprimerenou castku. A teto skupiny bych se, byt autorem, jen
tak smahem nezbavoval.

Rovnez bych se nestydel pozadat verejne o dobrovolny prispevek na
vydani knihy (take ve Zpravodaji), s tim ze sponzori by byli uvedeni
v knize (pripadne by se firmam jako protihodnota poskytla urcita
inzertni plocha). Mnoho z nas ma sve firmicky a urcity takovy obnos
lze odepsat z dani. JA SAM BYCH BYL OCHOTEN DO TAKOVEHO FONDU PRISPET
CASTKOU 1000 Kc a doufam ze bych nasel nasledovniky! Kazda castka by
pomohla. Rozhodne mi pripada lepsi sponzory skutecne hledat nez
si alibisticky poplakat, ze je nemame.

Podpori me nekdo, anebo vsichni radeji zacneme huntovat laserovky,
ktere nam nepatri?

Antonin Strejc

J  Ing. Antonin Strejc    (strejc at vc.cvut.cz)   Phone: +42-2-24352938
L  Czech Technical University in Prague              Computing Centre
L  Czech Republic                            Zikova 4, 166 35 Praha 6