oznameni: nabizim knihu TeXbook naruby

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Mon Feb 10 13:18:30 CET 1997

Petr Olsak pise:

>S velikou radosti oznamuji siroke TeXovske verejnosti, ze davam volne
>k dispozici UPLNY TEXT sve knihy "TeXbook naruby", ktera podrobne popisuje
>algoritmy TeXu a makra plainu a csplainu. Knihu najdete na:
>Bohuzel se mi nepodarilo najit sponzora ani vydavatele, a proto davam knihu
>k dispozici kazdemu k individualnimu vytisteni.
>Mel jsem snahu se domluvit s CSTUGem, aby knihu vydali knizne. Domnivam se,
>ze je to jedina organizace, ktera tento projekt muze sponzorovat a pripadne
>dat penize na vydani knihy a energii na jeji dalsi distribuci. Bohuzel,
> [...]

Nekde jsem videl inzerat jiste zasilatelske sluzby, kde psali neco
v tomto smyslu:

"NABIZIME ZCELA ZDARMA skvelou knihu: <dopln cokoli>. Vyplnite-li
tento kupon a odeslete-li jej do 14 dnu ziskate tento darek od nas
zcela zdarma a zaplatite JEN Kc 399,- , coz jsou naklady na postovne
a balne.

Takze, pratele, mame tady darek, ktery je TOTALNE ZADARMO, je treba
JEN zaplatit (koriguji odhady P. Olsaka) zhruba 200 Kc za vazbu
(dle tel. dotazu) plus 400-600 Kc (dle typu laserovky a ceny tonerove
catridge), celkem tedy JEN prumerne 700 Kc.

Co od nas P. Olsak za to ocekava? Mame mu podekovat, ze se vzdal
jakehokoli financniho zisku a svuj opravneny hnev mame, podle nej,
namirit do rad vyboru CSTUGu. Jak je videt, i dobrocinne gesto muze
mit silne natlakovy charakter.

Pravda je takova, ze vydat petisetstrankovou knihu (v rozumne vazbe)
dnes predstavuje nemalou investici. Problem sponzoringu
a financovani takovych projektu je mozno pozorovat u vetsiny dnes
vydavanych publikaci, zejmena takovych, ktere jsou urceny pomerne
uzkemu okruhu ctenaru. A k zajisteni projektu je treba mnohdy vetsiho
usili, nez k samotnemu sepsani dila.

Rozpocet CSTUGu ani ja nepovazuji za dostatecne velky na to, aby se
slo do rizika neprodejnych vytisku. Mozna by ale stalo za to pokusit
se toto riziko snizit metodou odhadu nakladu na zaklade predbeznych
objednavek podporenych malou financni zalohou. Pak by se vedelo,
ze je treba n objednavek a naklad by se zvolil treba 1.1 krat n.
Takto to bezne delaji lekari v pripade svych uzce specializovanych
publikaci.

I kdyby by se melo vydat treba 150-200 vytisku, vysla by konecna cena
jiste mnohem nizsi, nez tech 700 Kc.

Je ovsem take mozne, ze nekteri z Vas se mnou nebudou souhlasit,
nebot maji moznost vytisknout si knihu na laserovce za statni ci
jine penize...

Antonin Strejc

J  Ing. Antonin Strejc    (strejc at vc.cvut.cz)   Phone: +42-2-24352938
L  Czech Technical University in Prague              Computing Centre
L  Czech Republic                            Zikova 4, 166 35 Praha 6