documentclass a usepackage

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Fri Aug 15 13:37:45 CEST 1997

On Fri, 15 Aug 1997, Tomas Kouba wrote:

> Mel bych jednu otazku. Jak se ma pouzivat v LaTeXu documentclass a
> usepackage? Jde mi o to ze
>
> \documentclass[twoosize]{book}
> \usepackage[czech]

Zde mate spatne zavorky, ma byt \usepackage{czech}

> da stejny vysledek (alespon na pohled) jako
>
> \documentclass[twoosize, czech]{book}

tohle nebude chodit ze dvou duvodu, ale rozeberu to podrobneji. Na konci
\documentclass je {book}, takze LaTeX bude hledat soubor book.cls a nacte
jej. V tomto souboru se vyskytuje deklarace:

\DeclareOption{twoside}{... prikazy ...}

a nekde pozdeji je \ProcessOptions (predpokladam, ze je u Vas drobny
preklep). tyto prikazy zpusobi, ze se z hranatych zavorek vezme option
"twoside" a provedou se odpovidajici prikazy. Podobne se zpracuje treba
12pt apod. Dalsi option zpusobi problemy, nebot mezi hranatymi zavorkami
nesmi byt mezery. I kdyby tam ta mezera nebyla, neni nikde
\DeclareOption{czech}, takze book.cls nevi, co s tim. Bude tedy
predpokladat, ze v preambuli nasleduji prikazy typu

\usepackage{styl1}
\usepackage[opt]{styl2}

Temto stylum tedy posle option czech, tedy jako kdyby bylo zapsano:

\usepackage[czech]{styl1}
\usepackage[opt,czech]{styl2}

Pokud zadny ze stylu "czech" nepouzije, nahlasi LaTeX chybu:

Option "czech" not used

Nyni se jeste vratim k \usepackage{czech}. Tento prikaz zpusobi nacteni
souboru czech.sty. Pokud ma czech.sty v sobe \DeclareOption a
\ProcessOptions, muzeme dat jeste do hranatych zavorek nepovinne parametry
(viz priklady vyse).

Podrobnejsi popis je (pokud se nemylim) v souboru usrguide.tex a take v
knize LaTeX Companion.

> Chtel bych mit jasno v pouzivani a pripadnych rozdilech.
>
> 		Tomas Kouba

                              Zdenek Wagner______/

E-mail                        mailto:wagner at mbox.cesnet.cz

WWW Home Page                 http://www.icpf.cas.cz/wagner/