Typograficka pravidla

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Fri Apr 25 12:40:12 CEST 1997

arnost pise:
>Problemy pri dodrzovni teto normy mohou nastat i pri kumulaci
>jednopismennych slov treba: "A i o u nas znamem vedci se rika ... " --
>v podstate shluk 11-ti pismen bez moznosti rozdeleni.

Takoveto vety jsou samozrejme umele vykonstruovane a jsou to, mozna,
zajimave kuriozitky. Nic vic. Jako autor bych se spis snazil, aby si
ctenar na moji vete nezlamal jazyk, a zformuloval bych to jinak.

A proboha, co ta hruza 11-ti?! Doufam, ze takto to nepisete ve svych
dokumentech! To "ti" nebo "-ti" za cislovkami je jedna z tech veci,
ktere me dokazi nadzvednout. Tak mozna radeji zajdu do kina, kde hraji
od 20 hodin zajimavy film, ktery ale neni vhodny pro 12lete deti.

>Jednoslabicne predlozky na konci radku nemohou byt tusim z duvodu
>prenaseni prizvuku (kdyz ctete nahlas, tezko lze prenest prizvuk ze
>zacatku slova na predlozku, kdyz jsou na ruznych radcich) U spojek
>takove pravidlo neni.
>
>arnost

Ale, pratele, s temi jednoslabicnymi predlozkami uz je to trochu
prehnane, ne? Jak by potom vypadala sazba, kdyby se nesmelo lamat
za predlozkami nad, pod, pred, pres, pri apod? Jako ementalsky syr!
Pak by jeste mohl nekdo prijit s tim, ze nektere vetne cleny maji
vazbu na podmet, jine na prisudek, a proto neni vhodne lamat radek
tu ci onde...

Dle meho nazoru je nutne brat pri sazbe v uvahu jak hledisko
srozumitelnosti textu, tak hledisko esteticke. Potiz je v tom,
ze nekdy je mezi nimi rozpor. Pak je treba volit uvazlive jisty
kompromis. Priklaneni se jen k jedinemu extremu neni spravne.
Neni spravny text, ktery se sice krasne cte, ale je deravy a plny
bilych rek, a neni spravny text, ktery je opticky vyvazeny, rovnomerne
zabarveny v plose, ale clovek si pri jeho cteni zlame jazyk.

Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938