Typograficka pravidla

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Thu Apr 24 14:44:47 CEST 1997

Zdenek Wagner pise:

>Zalezi na tom, jaka pravidla mate na mysli. Pokud jde o pravidla ceskeho
>pravopisu, pak na konci radku nesmi byt neslabicna jednopismenna
>predlozka, takze a, i, tam byt muze. Podle typografickych pravidel tam byt
>nesmi. Toto pravidlo preziva ze starych dob, kdy se takove pismeno casto
>ze sazby pri mene opatrnem zachazeni odlomilo. Dnes jiz takove problemy
>nehrozi, ale pravidlo preziva. Nicmene, zvlaste pri sazbe do uzkeho
>sloupce, se da porusit a nepovazoval bych to za velky prohresek.

Ono je to slozitejsi. Neodvazoval bych se napsat, ze tam byt nesmi.
Ani typografove totiz nejsou v tomto zajedno. Jedni tvrdi, ze
zadne osamocene pismeno na konci radky neni pekne, druzi pak
argumentuji semantickou rozdilnosti predlozek a spojek a spojky
doporucuji na konci klidne ponechavat.

Pro priklad z te druhe skupiny si muzeme dojit napr. do Zpravodaje
4/94, kde se v poutavem clanku K. Dostala "O jedne vrazde..."  na
strane 166 mj. take o tomto problemu hovori.

Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938