Rozdeleni slova

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Thu Apr 17 13:41:26 CEST 1997

Petr Sojka pise:
>"Martin Kucera - Dech draka wrote:"
>: Dobry den,
>: chtel bych se zeptat, zda je mozne presvedcit TeX, aby v danem miste
>: rozdelil slovo a zalomil radek. (nouzove reseni typu slo-\break vo
>: povazuji prese jen za ponekud nasilne, ne-li primo odporne).
>slo\-vo rika TeXu tady "muzes delit tenhl vyskyt slova slovo
>\hyphenation{slo-vo} rika "takhle muzes delit vsechny vyskyty slova
>slovo v danem jazyce"

Toto neni uplna pravda. I kdyz nadefinujete \hyphenation{slo-vo},
budete mozna prekvapen, ze TeX toto slovo nedeli NIKDE, a ne VSUDE
(jak pise Petr Sojka). Muze za to implicitni hodnota parametru
\righthyphenmin=3, ktera rika, ze zbyla cast rozdeleneho slova musi
obsahovat minimalne tri znaky. Dokud tedy nenastavite
\righthyphenmin=2, "slovo" se delit nebude. (Obdobne funguje
\lefthyphenmin, ktery ma standardne hodnotu 2.)

Naproti tomu, napisete-li u jednotliveho vyskytu slo\-vo, muze se tam
delit BEZ OHLEDU na hodnoty \righthyphenmin a \lefthyphenmin. V tom
je ten dulezity rozdil!

Samozrejme muzete deleni ovlivnit mnoha dalsimi globalne i lokalne
platnymi parametry - viz TeXBook, takze obecne rozhodnuti, zda se
slovo rozdeli ci nikoli, je obtizne. Napriklad muze zalezet na tom,
zda se delilo o jeden radek vyse (\doublehyphendemerits) atd. atd.

Hezky den
Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938