Dva problemy s TeXem

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Mon Sep 23 12:57:35 CEST 1996

Tomas Rylek pise:

>Chtel bych vas poprosit, zda byste mi mohli poradit s resenim
>nasledujiciho problemu: jak udelat v TeXu  p r o l o z e n e  pismo
>jednoduseji, nez
>
>    a) vkladanim mezer (resp. vlnek) mezi jednotlive hlasky
>    b) vytvorenim noveho fontu resp. TFM
>
>Zatim pouzivam variantu a), ale je tam pochopitelne problem s delenim
>slov.

Dovoluji si nabidnout jedno reseni, ktere sice neni uplne ciste,
nebot neni jen na urovni TeXu, ale ovladace dvidrv. Problemy s delenim
vsak odstranuje. Dopracoval jsem se k nemu puvodne nedopatrenim,
ale hned mne napadlo, ze by to mohlo byt pouzitelne pro prostrkavanou
sazbu. Pokud ne, berte jej spise jako kuriozitu.

Predpokladejme, ze chceme prostrkavat desetibodovy font csr10.
Na urovni TeXu provedeme:

%......
 \font\tenrm csr17
 \baselineskip 12pt
 \lineskip 0pt
 \lineskiplimit -100pt

 \tenrm Odstavec, ktery se bude normalne delit. TeX bude
 sazet sedmnactibodovym fontem, ale do radkovani 12pt, tak jak je
 to normalni u desetibodoveho pisma. Parametry dovoli vertikalni
 prekryvani radku.
%.......

Ve fontovem substitucnim souboru ovladace (SUBST.DRV) pak pro
prohlizeni a tisk uvest:

csr17 -> csr10

Tim se nahradi sedmnactka za desitku, vertikalne bude vse jako
normalne (12pt osnova), zatimco horizontalne to bude prostrkane,
nebot to bude nalamane podle metrik sedmnactibodoveho fontu.

-----

O prostrkavane sazbe hovoril na konferenci Eurotex95 v holandskem
Papendalu Stanislav Brabec (utx at k332.feld.cvut.cz) ve svem prispevku
"Upages -- plain TeX for professionals" a predvadel zde ukazky za
pouziti svych maker. Bohuzel, ve sborniku konference neni informace
o dostupnosti techto maker. Toto reseni bylo zcela na urovni TeXu.

S pozdravem
Antonin Strejc

J  Ing. Antonin Strejc    (strejc at vc.cvut.cz)   Phone: +42-2-24352938
L  Czech Technical University in Prague              Computing Centre
L  Czech Republic                            Zikova 4, 166 35 Praha 6