Komutativni diagram

Miroslav Dont dont at math.feld.cvut.cz
Tue Mar 19 12:48:03 CET 1996

On Tue, 19 Mar 1996, Petr Kucera wrote:

> Vazeni pratele TeXiste!
>
>         Rad bych vedel, jak se daji v TeXu delat komutativni diagramy.
> Jednou jsem to nekde videl, ale momentalne jsem to nepotreboval, a tudiz
> jsem si to ani nikam nepoznamenal a zapomel.
>
>         Byl bych vdecen kazdymu, kdo by mi jakkoliv poradil.
>
>         S pozdravem Petr Kucera.
> --
Nespecifikujete, zda chcete pracovat s Plainem ci LaTeXem ci
s necim jinym. Pouzijete-li LaTeX (2e) a amsmath, jsou tam
makra pro jednoduche diagramy. Nevyhodou je, je neni mozne
delat "sikme" sipky. Dobrou zkusenost jsem kdysi ucinil
s LamsTeXem, ktery obsahuje pomerne obecna makra pro generovani
diagramu. I kdyz jsem hlavni text mel v LaTeXu, diagramy
vyrobene v LamsTeXu jsem do dvi souboru vsunoval pomoci dvipaste
(soucast LamsTeXu). Nevyhodou je, ze sikme sipky nejsou hladke,
nebot jsou sklanany z kratsich usecek (z prislusnych fontu, ktere
jsou opet soucasti LamsTeXu). Dalsi balik maker, ktery umi generovat
diagramy je napr. xypic. Velice hezke vysledky davaji pstricks
a jejich alfa (nebo beta? - ted si nevzpomenu) rozsireni. Je k tomu
ovsem potreba postscriptova tiskarna.
Vsechny vzpomenute baliky maker jsou k mani na CTAN (pstricks
nebo xypic bych asi hledal v adresari graphics).
M. Dont