Barevny tisk na DeskJet 600

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Tue Jun 18 08:42:30 CEST 1996

On Tue, 18 Jun 1996, Petr Novotny wrote:

> Dobry den,
>
> mam takovy dotaz (ony jsou vlastne dva):
> 1. Jak se v TeXu tiskne barevne? (Jak se pouzivaji makra? Da se to
> nejak? Pres \special'y? Pres PostScript?)
> 2. Je potreba nejaky specialni program (dvihp nebo tak neco) pro
> barevny tisk na HP DeskJet 600? (Ta tiskarna ma barevny cartridge,
> ovsem obavam se, ze neumi Postscript; da se to obejit nejakym
> Ghostscriptem? MS Word na ni barevne tisknout umi, ale to me prilis
> nezajima; z TeXu by to bylo potrebnejsi - zejmena podkladat obrazky a
> [...]

Z Vaseho dotazu se dozvidam, ze sazba v TeXu na barevne tiskarny bez
PostScriptu muze byt problematicka, zatimco z Wordu to jde. Z toho plyne
dalsi argument zastancu Wordu: Nac kupovat drahy PostScript do barevne
tiskarny, kdyz Word umi barevne tisknout? Bojim se, ze public domain
ovladace dvi z TeXu budou v techto otazkach vzdy pozadu za vyvojem
ovladacu barvy pro MS Win a jim podobne. Chtel bych se mylit, proto tez
s napetim cekam na pripadnou odezvu na dotaz, ze ten ci onen PD ovladac
dvi to dovede.

Jedinym pevnym bodem v pripade pouziti barvy je PostScript, ktery je
profesionalnim standardem na porizovani tistene grafiky a textu. Zde TeX neni
vubec pozadu. Staci si udelat jednoducha makyrka, volajici \special s
PostScriptovymi pokyny pro barvu a je to. Pokud clovek neumi PostScript a TeX
dohromady a tudiz mu bude delat tvorba techto makyrek problemy, muze se
porozhlednout po uz udelanych vecech, ktere se pravdepodobne nekde na CTANu
nalezaji.

METAFONT dela jen cernobile rastry pismen, ale pomoci PostScriptovych pokynu
ve \special na zmenu "grafickeho prostoru" lze tato pismenka tisknout treba
fialova na modrozelenem duhovem podklade (tuto kombinaci a ji podobne
inspirovane ze strakatych magazinu Vam ovsem prilis nedoporucuji).

Barevne obrazky importovane ve formatu .eps do vystupniho .ps prostrednictvim
dvips zustavaji barevne, takze na barevne PostScriptove tiskarne nemate
problemy. Zarazeni takoveho .eps je v TeXu jednoduche (napriklad pomoci
standardniho makra epsf) a nastaveni rozmeru techto obrazku muze
spolupracovat s Vasimi vlastnimi makry.

Jsem zvedav, zda se nekdo ozve, ze ma zkusenosti s tiskem z dvi na barvu
bez pouziti PostScriptu.

Petr Olsak