nektere reakce na cervencove reakce

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Wed Jul 31 17:51:40 CEST 1996

Vazeni TeXiste,

prosel jsem si posticku a procetl vasi cervencovou diskusi. Rad bych
reagoval na dve veci.

1) Proc TeX znici nektere mezery
2) Jak je to se 100% konzervativnosti cs-fontu

Ad 1) Ve dvou nezavislych prispevcich jste narazili na problem niceni
mezer TeXem za cisly:

Spatne: \def\cosi{\char254},  Spravne:  \def\cosi{\char254 }
                              Nejlepe: \chardef\cosi=254

Spatne: \ifeof#1\dalsimakro,  Spravne: \ifeof#1 \dalsimakro
(pro #1=<cislo bez mezery na konci>)

Protoze jsem tuto partii pred nekolika mesici napsal do sve pripravovane
knizky "TeXbook naruby", dovolim si ocitovat.

V sekci "povely hlavniho procesoru se pravi":

... Nekdy je potreba venovat velkou peci moznemu separatou, ktery byva
soucasti gramaticke kategorie parametru. Situaci ilustrujeme na povelu
\char, ktery ma jeden parametr kategorie <number>.

... Nasleduje ukazka nespravne definice \def\\{\char92}, vyklad, jak se
chova TeX v situaci pouziti tohoto makra jako: \\, \\1, \\<mezera>.
Navod, ze bychom to meli definovat jako \chardef\\=`\\ a budeme mit po
starostech. Vtip je v tom, ze gramaticka kategorie <number> ma nepovinnou
jednu mezeru na konci. Dalsi mezera uz muze byt dalsim povelem
hlavniho procesoru. Rozebiram to v rukopise asi na dvou strankach.

Omlouvam se, ze si zde delam "reklamu" knizce, ktera je zatim v
rozpracovanem stavu. Nevydrzel jsem v teto veci byt zticha, protoze vase
problemy jsou velmi blizke tomu, co jsem uz do knizky napsal.
To mi rika, ze co pisu, asi bude pro par lidi uzitecne. Pritom me prace
na teto knizce momentalne velmi zamestnava. Proto take nebudu tolik
reagovat na cokoli jineho (napriklad problemy v csTeXu).

Ad 2). Udrzbu csfontu ma na starosti Karel Horak a zatim se k problemu
nevyjadril. Take jsem ho na posledni valne hromade upozornil, ze tam ma
podstatnou chybu ve velikostech akcentovanych kapitalek.

Navic krome zminovane ligatury (,,) vim o dalsi odlisnosti. Nektere
cs-fonty pracuji s vice nez 16 ruznymi vyskami znaku a to se do ftm
nevejde. Proto pri generovani METAFONT hlasi, ze nektere vysky
zaokrouhlil. Kdo vi, zda nezaokrouhlil puvodni Knuthovy deklarace vysek?
Je dost pravdepodobne, ze ano. Dusledek: ve vertikalnim smeru se muze
nekdy take sazba cm a cs fonty rozchazet.

Take pripravuji kapitolku s rozborem formatu tfm a dvi, ze kterych bude
problematika zaokrouhlovani vysek patrna...

Zdravi

Petr Olsak