Right/left writing

Petr Bazant bazant at praha1.ff.cuni.cz
Mon Jan 29 10:32:31 CET 1996

Dobry den,
mam takove prani, aby muj TeX na malem PC v DOSu umel psat hebrejsky. Nasel
jsem fonty a velmi pekne a i makra, ktera umoznuji docela solidne psat,
napr. "\kamatz\aleph", coz napise alef s kamecem. Je to dobre a
stravitelnejsi nez jakysi editor pro hebrejstinu, ktery se mi pohrabal v
obrazovkovem fontu a musel jsem vetsinou koncit resetem. Problemy jsou dva,
prvni, ze je nutno psat z hlediska hebrejstiny pozadu, a to je velmi
protivne. Zkousel jsem opsat nejaka makra ktera sazi pozpatku -- napriklad z
knihy  o TeXu P. Olsaka makro "\reverse" --, ale to nechodi protoze vokalizace
je udelana jako makro s argumentem (\kamatz#1). Zajimalo by mne jestli je
snadno programovatelne takove makro, ktere neprovede expanzi pri sazbe
pozadu.
Druhy problem je komplikovanejsi, a to je, kdyz nechci mit hebrejsky jen
jedno slovo, ale vetu, a tu navic chci zlomit. Pak se mi to pri existenci
mnou vysneneho makra zlomi spatne, veta bude zacinat na druhem radku namisto
na konci prvniho radku. Tusim ze to resi XeTTeX, ale nemam zdani, zda je
dostupny pro tak mizerny, ale mne financne dostupny, OS jako je DOS.
Muzete mi nekdo sdelit sve zkusenosti?  Dekuju.
						Petr Bazant