LaTeX: pas pri vonkajsom okraji

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Tue Aug 20 16:36:45 CEST 1996

Richard Komzik pise:

>Vie mi, prosim, niekto poradit, ako v LaTeX-u (LaTeX-ovskom style) urobit,
>aby pri vonkajsom okraji vstkych stran vysledneho dokumentu bol zvisly pas
>(povedzme cierny, radsej by to vsak mohla byt nejaka sachovnica) po celej
>vyske strany? Pripadne da sa zabezpecit, aby v tomto pase bol vertikalne
>vysadzany najeky text (alebo toto ide urobit len v Postscripte?)?

Nejjednodusim resenim v LaTeXu (nedavno zde zminovanym) je pouziti
prostredi picture s nulovymi rozmery v hlavicce stranky. Napr. takto:

v souboru *.sty:

 \def\ps at strana{
    \def\@oddhead{\begin{picture}(0,0)
                     \put(??,??){\rule{??pt}{??pt}}
                  \end{picture}}
    \def\@evenhead{\begin{picture}(0,0)
                     \put(??,??){\rule{??pt}{??pt}}
                  \end{picture}}
    \def\@oddfoot{}
    \def\@evenfoot{}
               }

ve zdrojaku *.tex pak samozrejme:

    \pagestyle{strana}

Toto reseni vysazi na kazdou stranu cerny obdelnik (napr. cernou
svislou tlustou caru). Za ?? nutno dosadit vhodna cisla urcujici
jednak umisteni a jednak rozmery obdelniku. Oboji muze byt zvlast
definovane pro sudou a lichou stranu. Cisla odzkousite snadno.

Pokud jiz vas styl obsahuje nejake definice hlavicek, bez obav k nim
pripiste sekvenci \begin{picture}...\end{picture} napriklad na
zacatek, nulove rozmery zajisti, ze se puvodni vzhled hlavicky
nenaboura.

Uvnitr prostredi picture si samozrejme muzete vymyslet, co se vam
zlibi - nejakou tu sachovnici, ci jine graficke prvky, ktere LaTeX
umoznuje delat. Jednoduchy vertikalni text lze take poridit touto
cestou, pokud ovsem nemate na mysli znaky otocene o 90 stupnu, to je
jiz slozitejsi problem, byl zde take jiz diskutovan.

S pozdravem
Antonin Strejc

J  Ing. Antonin Strejc    (strejc at vc.cvut.cz)   Phone: +42-2-24352938
L  Czech Technical University in Prague              Computing Centre
L  Czech Republic                            Zikova 4, 166 35 Praha 6