Srovnani

Jiri Zelinka zelinka at math.muni.cz
Thu Oct 26 23:32:49 CET 1995

> Zacal jsem se o TeX zajimat, kdyz mi ho do nebe vychvalil jeden
> spoluzak, co v nem psal diplomku. Ja jsem to psal v AmiPro a rekl
> bych, ze rozdil ve vysledku nestal za rec (ja jsem mel hezci obrazky
> :-) ).
>
> Chtel bych se proto zeptat nekoho, kdo ma vetsi zkusenosti jak s
> TeXem, tak s nejakym 'WYSIWYG', co je lepsi. Vzhledem k zamereni
> konference predpokladam hlavne chvalu TeXu :-), ale vazne: kdy ma
> smysl pouzit TeX a kdy treba AmiPro nebo Word a jake je vlastne
> rozsireni TeXu na svete ?
>
> Dekuji za kazdou odpoved

> [...]
Moje zkusenosti s AmiPro:
Dost dlouho jsem povazoval AmiPro za solidni textovy procesor. Kdyz jsem
potreboval udelat rychle nejakou tabulku, tak jsem sahal po AmiPro radeji
nez po TeXu, ponevadz jsem to umel rycleji. Naopak matematicke texty jsem
zasadne delal v TeXu, ponevadz nez se udela vzorecek v AmiPro, tak se neco
nabehate mysi po obrazovce (mozna, ze to jde rychleji, ale jsem liny to
hledat).
   Nedavno jsme s kolegou chystali materialy pro nejakou vystavu, mely
to byt barevne obrazky s trochou textu. Dohodli jsme se, ze to udelame v
AmiPro, ponevadz barevne v TeXu neumime (nejsem si tak uplne jisty, ze to
nejde nebo ze to jde tezko). Jake bylo ptrekvapeni, kdyz obrazky, ktere byly
na obrazovce cele, se vytiskly pouze z casti. Nakonec jsme to zkusili cele
predelat do MS Wordu, ktery to udelal bez problemu. (Tim nechci delat reklamu
Microsoftu.) V cem byla chyba, nemam potuchy.
   Nekolik dni na to se objevil clovek, ktery chtel text z AmiPro vytisknout
prevracene na pauzak kvuli offsetovemu tisku. Mel toho 200 stran, ale v
mensich souborech. Ponevadz AmiPro prevraceny tisk neumi, myslel jsem si, ze
to pujde vytisknout do Postscriptu a pak prevratit pomoci souboru mirror.ps
Petra Sojky. Objevily se strasne problemy. Pouhou zmenou tiskarny se
rozhazelo strankovani, coz je mi naprosto nejasne, protoze co je dokumentu
do toho, na cem se bude tisknout. Neco do Postcriptu prevest slo a pak se to
i vytisklo, neco se vytisklo jen zcasti a pak se tiskarna zastavila, neco
havarovalo uz pri prevodu do PostScriptu. Protoze se v tom moc nevyznam,
radil se onen pan s nekym zkusenejsim a ten mu rekl, ze asi v 60 % propojeni
AmiPro-PostScript nefunguje. Svuj podil ma asi i firma Microsoft. Mozna, ze
s nejakym jinym driverem by to slo, mozna, ze ne.
  Moje mineni o AmiPro konverguje k nule.

 S Wordem moc velke zkusenosti nemam, rovnice se mi tam darilo delat
rychleji nez v AmiPro ale ne tak rychle jako v TeXu.

   TeX jem zacal otukavat asi pred ctyrmi roky. Abych se ho aspon trochu
naucil, zacal jsem v nem psat diplomku. V LaTeXu, abych byl uplne presny.
Je dost veci, o kterych nemam potuchy, jak bych je delal pomoci neceho
jineho. Treba krizove odkazy. Vetsinou nepisu veci na papir,
ale primo do stroje, takze text dost predelavam a kdybych mel pri kazdem
pridani rovnice hledat odkazy na vsechny ostatni, abych je zmenil, asi
bych se z toho zblaznil. Pak je tu dost dalsich veci, ktere oceni asi hlavne
typografove (ligatury apod.), bezny ctenar je zpravidla nevnima. Zrcadlove
prevraceny tisk je samozrejmost.
  Je jeste mnoho dalsich veci, ktere TeX umi, ale nejsem TeXpert, takze se
zminim jen uz jen o tom, ze zaradit do textu cernobily obrazek v nejakem
grafickem formatu, v puvodni kvalite nebo v kvalite vystupniho zarizeni,
neni v TeXu problem, uz jsem to parkrat delal. To, ze je TeX freeware vcetne
spousty podpurnho software, bych asi pripominat nemusel.

  Tolik neco z mych osobnich zkusenosti se sazbou textu. Mozna by bylo
zajimavejsi provnani TeXu s komercnimi typografickymi systemy jako napr.
Quark X Press (snad to pisu dobre).

Jiri Zelinka