Srovnani

Va'clav Studeny' studeny at ipm.cz
Thu Oct 26 18:36:22 CET 1995

>Zacal jsem se o TeX zajimat, kdyz mi ho do nebe vychvalil jeden
>spoluzak, co v nem psal diplomku. Ja jsem to psal v AmiPro a rekl
>bych, ze rozdil ve vysledku nestal za rec (ja jsem mel hezci obrazky
>:-) ).
>
>Chtel bych se proto zeptat nekoho, kdo ma vetsi zkusenosti jak s
>TeXem, tak s nejakym 'WYSIWYG', co je lepsi. Vzhledem k zamereni
>konference predpokladam hlavne chvalu TeXu :-), ale vazne: kdy ma
>smysl pouzit TeX a kdy treba AmiPro nebo Word a jake je vlastne
>rozsireni TeXu na svete ?
>
>Dekuji za kazdou odpoved

> [...]

 Chapejte TeX jako programovaci jazyk, s naprosto a neomluvitelne mizernym
ladicim prostredim, ve kterem lze ovsem naprogramovat naprosto vse, co s
textem muzete chtit udelat (krome otaceni bitovych map a pouzivani barev) a
to mnohdy dosti elegantne; zatimco ony  programy, s nimiz jej srovnavate,
vam nabizi mnoho ruznych cinnoti, ktere muzete provadet sice s minimalnimi
znalostmi ale ne vzdy mezi nimy najdete i tu, kterou byste vykonat chtel.

Co se srovnani vysledku tyce, jste skutence dobry typograf, abyste mohl
srovnavat? Jen pestene ucho a cviceny mozek dokazi rozpozna skvelou skladbu
presto, ze je  spatne  interpretovana. Jen pestene oko a cviceny mozek
dovede plne ocenit Moneta. Nenechal jste se oklamat pouhym vzhledem fontu?
Prohledl jste si dobre selektivni prostrkani a slitky? Vypadala stranka
zaplnena textem vyvazene? Byly pouziti spravne dlouhe pomlcky, ktere TeX
vtipne sazi jako slitky? Kontroloval jste vdovy a sirotky, umisteni
neslabicnych predlozek, tri tecky, . . . Jsou to veci, se kterymi si dovedou
poradit vsechny sazeci programy, ne vsak vsechny stejne. Pokud budete chtit
delat  treba zavesene uvozovky, nebot budete miti za to, ze uvozovky
rozbijeji dojem zarovnanych odstavcu, pak se pripravte na velmi neprijemnou
praci nebo na napsani kratkeho TeXoveho programku.

Ostatne doporucuji vam toto: vyhnete se TeXu,  nevsimejte si ho,
nepridelavejte si  praci. Pokud pouze chcete vysazet nejaky text, neucte se
kvuli tomu slozitou syntaxi jazyka o nemz hovorime.

                                  Václav Studený