W95 a Warp

Rudolf B Blazek blazekru at clunix.cl.msu.edu
Fri Oct 20 16:13:11 CET 1995

> Srdecne zdravim vsechny.
>
> Mohl by mi, prosim, nekdo podat informace o moznostech a pripadne o svych
> zkusenostech s provozovanim emTeXu, pripadne PostScriptu (GhostScript)
> pod Windows95 a OS/2 Warp. Chceme totiz koupit novy pocitac a rozhodovat se
> bude patrne mezi temito dvema operacnimi systemy. Uvital by i dalsi
> informace o chodu DOS a W3.1 aplikaci pod temito systemy. Precetl jsem sice
> o tom par clanky, ale osobni zkusenosti jsou nekdy k nezaplaceni.
>
> Jiri Zelinka

Ahoj lidi,
 ja jsem dlouho pracoval s DOSem, pak Windows a zaroven s NeXTstepem. Kdyz se
objevil OS/2, doufal jsem, ze se to priblizi NeXTstepu uzivatelskou
privetivosti a stabilitou, a ze mi to umozni pracovat v DOSu, ktery podrobne
znam a umim pod nim psat programy. Kdepak ...
 Pak se objevily Wokna 97 v gamma verzi pod nazvem Windows 95, ktere vypadaji
podobne jako OS/2, ale snad jsou vice privetive a snadneji nastavitelne. Jak je
to se stabilitou to teprve ukaze cas.
 Co je to NeXTstep a jak se tam TeXuje. NeXTstep je verze unixu, ale temer
verskera sprava systemu je zvladnutelna neexpertem, pokud nechcete neco
specielniho. User interface je jeste i ted nekolik let pred ostatnimi systemy,
prestoze se od 80-tych let, kdy to vyrobili, zasadne nezmenil. A je to temer
naprosto stabilni. Mne osobne se to navic zda exteticky mnohem lepsi nez treba
Xwindows.
 Jak se tedy TeXuje? Date systemovy CD do pocitace, clicknete na balicku, ten
se Vam instaluje a od te chvile muzete TeXovat. Vcetne tisku, prohlizeni (i
grafiky v poscriptu) atd. Problemy s MetaFontem neexistuji. Existuje i podpora
cestiny a ceske systemove (=postscriptove) fonty pro NeXTstep.
 Je to velmi rychle, stabilni, protoze to je BSD unix v pozadi, tisk Vas
nezdrzi a nezabere hodiny. Potrebujete na to ale hodne dobrou masinu, co se
tyce sbernice atd...
 Pokud mate zajem, mohu se optat kamaradu v Praze, zda by Vam to predvedli v
praxi. Ne, nemam z NeXtstepu zadny profit. Jen jsem se pred pul rokem zdrave
nakrk, zahodil jsem DOS, Woknous, OS/2 a koupil jsem NeXTstep. Od te doby
pocitac pouzivam a nestaram se, co se mu to zase prihodilo ci kde se zase
nachladil ci zaviroval. Free BSD ci Linux mne neuchvatily ....
 NeXTstep existuje pro IBM PC compatibles, HP a Sun workstations a pro stare
cerne NeXT masiny, ktere se uz nevyrabeji. Cili by to byla i moznost pro Vas a
pro Vase nove PC.

Hezky den vsem, Ruda.
blazek at stt.msu.edu