Srovnani: testy pod OS/2, DOS, Linux

Petr Mikulik mikulik at sci.muni.cz
Mon Oct 30 13:29:54 CET 1995

Vracim se k pocatku diskuse, kdyz nekteri diskutujici uvadeli rychlosti
prekladu pod ruznymi systemu. Ja v tomhle mailu uvadim testy rychlosti
prekladu

1. maleho latexovskeho dokumentu pod DOSem a Linuxem,
2. velkeho plainovskeho dokumentu pod OS/2, DOSem a Linuxem,

provedene na jednom pocitaci.

1. ***** Dvacetistrankovy latexovsky dokument *****

Tento test jsem provadel letos na jare na PC 486 66 MHz s 8 MB RAM
(Linuxu mel 8 MB swap).
Prekladacem byl v DOSu emtex a latex 2.09 z cstexu, v Linuxu ntex a latex 2e
ze Slackwaru (a na radu Lea Hadacze jeste vygenerovany soubor ls-lR
v texovskem podadresari, ktery podstatne urychlil preklad). Dopredu uvedme,
ze rozdilnost verzi latexu ovlivnuje rychlost ve prospech DOSu.

Postup testu:
1. beh: na "cistem a nezatizenem systemu" jsem trikrat po sobe prelozil
   dany dokument,
2. beh: vsechny soubory jsem smazal, pak puvodni zdrojaky odzipoval a
   znovu trikrat prelozil.

Tady jsou vysledky zprumerovane pres nekolik vyse uvedenych testu:

system |  beh |  1. preklad | 2. preklad  | 3. preklad   (celk. cas)
DOS:   |   1  |   0:08      |  0:13       | 0:18
DOS:   |   2  |   0:07      |  0:12       | 0:18
Linux: |   1  |   0:18      |  0:27       | 0:36
Linux: |   2  |   0:09      |  0:18       | 0:26
Lin/X: |   1  |   0:42      |  1:06       | 1:27
Lin/X: |   2  |   0:23      |  0:45       | 1:05

Muj zaver: Linuxu se nedostavala pamet a proto najizdel strasne pomalu
(18 vs. 8 s). Pri dalsich prekladech se vsak rychlost "blizila" emtexu
(8 vs. 6 s). Ovsem pri kompilaci pod X-Windowsy (radek Lin/X) byl preklad
udesne pomaly.
  Vic to komentovat nebudu. My jsme si to s Leem uz vyrikali a tady uz
na toto tema bylo dost prispevku.

2. **** gcc.tex -- manual GNU C/C++: plainovsky dokument o 430 stranach ****

Samotna rychlost prekladace texu se asi nejlepe nameri na obycejnem plainu
(za soucasneho potlaceni vsech vypisu na obrazovku).
Namerene casy plati pro PC 486 100 MHz se 12 MB RAM:

                  1. preklad   dalsi preklady
OS/2  + emtex:      1:06         1:05
DOS   + emtex:      1:14         1:13
Linux + ntex:       1:07         0:52

V OS/2 bylo dosazeno tohoto casu v textovem i grafickem rezimu (cmd full-screen,
WPS pmshell(.exe) a WPS Program Commander/2 (pc2.exe) shell), a to jak
v pripade, kdy nebyla soucasne spustena zadna dalsi uloha, tak i v pripade,
kdy zaroven bezel prohlizec  dvipm  ktery zaroven zobrazoval .dvi soubor.
Tipl bych si, ze pri pouziti pc2 shellu by stejny cas byl k dosazeni i na
8 MB strojich, ale to by mel nekdo promerit. (pmshell zabira vic pameti)

K DOSu neni treba zadny komentar.

V textovem rezimu Linuxu bylo dostatek pameti na dynamicke kesovani, coz
znacne urychlilo dalsi preklady. Ovsem kdyby se zaroven pustily X-Windowsy,
preklad by se asi zpomalil, protoze na kes by uz pamet nezbyla. Bohuzel
X-Windowsy nemaji podporu pro moji Trident 9440 videokartu, takze tenhle
test jsem provest nemohl.Pokud by to nekdo nameril a vztahl relativne k
vyse uvedenym vysledkum, muzu tuto tabulku na sve WWW strance rozsirit.

Pro mne z tohoto i z dalsiho vyplynulo, ze do budoucna budu pouzivat OS/2
a obcas Linux. A doufam, ze ti dosud nerozhodnuti nepujdou do Evropy
Woknem :-(   Nebylo by nic strasnejsiho nez  TeX'95...

***  Petr Mikulik                                                    ***
***    Department of Solid State Physics, Masaryk University         ***
***    Kotlarska 2,  611 37 Brno, Czech Republic                     ***
***  tel: (42-5-)41129378          fax: (42-5-)41211214              ***
***  e-mail: mikulik at sci.muni.cz   http://www.sci.muni.cz/~mikulik/  ***