Typografie

Miroslava Misakova imladris at erinys16.fi.muni.cz
Fri Nov 17 12:04:13 CET 1995

studeny at ipm.cz (Va'clav Studeny') writes:

>I me by zajimala odpovede na tuto otazku, a ta kniha by se vubec nemusela
>zabyvat pocitaci.

Pro ty, kteri se snad chystaji tvorit dilka delsi nez tri strany, je
(zda se mi) velmi uzitecna kniha Karla Dyrynka TYPOGRAF O KNIHACH.

Je zalozena na souboru clanku, ktere autor napsal a v nichz komentoval
soudobe (mineno tehdy-dobe) knihy po typograficke strance. V knize
nejsou zadna pravidla typu IF THEN; cela je spise podkladem pro
neuronovou sit nez pro expertni system a nenajdete v ni bleskurychlou
odpoved na otazku, jake predlozky na konci radku jsou pripustne.
Je take (samozrejme) ponekud dobove zavisla (vysla poprve v roce 1911).

Nicmene se mi zda skutecne pozoruhodnou; obsahuje velke mnozstvi
reprodukci stran z diskutovanych knih, na nichz autor vysvetluje sva
"pravidla" pro tvorbu dila, ktere "cele --- od patitulu po konecnou
spicku --- (je) tehoz slohu, tehoz puvodu a smeru. Upravu knihy treba
komponovati, ne nahodile sestaviti, a sice tak, ze kazda slozka urcuje
povahu slozky nasledujici a vsechny jsou opet v jakesi souvislosti
s obsahem a urcenim knihy..."

Vydalo nakladatelstvi Kentaur Polygrafia, a.s., 1993. (Treti vydani.)
366 stran o neco nizsi pocet korun. (Jak kde; nyni ovsem jiz
jen v antikvariatech.)

Mirka.