Reky??? (Re:Srovnani od p.Kasala)

Stepan Kasal KASAL at ksvi.mff.cuni.cz
Thu Nov 2 17:17:08 CET 1995

Dobry den,

>   jestlize se objevi ve vice radcich nad sebou mezera.
>
>   Pr.: dfgkjdg  jfgllk  fdgdjg  dfgjkdjg  dfgjdkjg  kdfgdjlfg
>       kdfjgj  dfgj  dkfgjdfl  dfgjdlgjdl  dfkjgdlfjg dfkgjdg
>       dlfgjddlfg kldfgjd dlfkjgd lfgjdlf  dfklgj fdkgjdfg
>                                         ^^ Tady je reka.

Dekuji za hezky a nazorny priklad.

Pripadne lze za reky povazovat nejen ty, ktere "tecou svisle", jako
v predchozim pripade, ale i ty, ktere "tecou" sikmo, pripadne i ty,
ktere "zataceji" -- vytvareji meandry.  (Slovo reka je typograficky
termin, ale to "teceni sikmo" atp. jsem si prave ted vymyslel.)

Dalsi podobny problem je tzv. svatba, kdy se dve slova,
(napriklad treba zrovna slovo svatba) vyskytne dvakrat nad sebou.
Svatba vadi zvlaste tehdy, pokud nejenze ta slova jsou nad sebou,
ale dokonce je to na zacatku nebo na konci radku.

Dalsi problem: TeX ma penalty pro deleni slov, pro dve deleni slov na
dvou radcich po sobe, atd., ale nelze vyjadrit pravidlo "smi se
vyskytnout nejvyse tri deleni tesne nad sebou".
(Tento problem americany (ani Knutha) nezajimal, nebot plyne z toho,
ze cestina ma i mezi nejbeznejsimi slovy mnoha dost dlouha.)

\flame
Pokud vsak mam srovnavat, tak bych rad vedel, ktere typograficke
systemy tyto problemy osetruji a jak.  Pochybuji, ze to bude Ventura
nebo PageMaker.  (Pokud to umi, tak se omlouvam, ale jejich uzivatele
jsou tudiz vetsinou naprosti diletanti.)
\endflame

Vesely vecer a prijemny patek (o vikendu nemluve),
                                                     Stepan Kasal