vysledek meho patrani po EAN kodech

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Tue May 9 10:23:22 CEST 1995

Vazeni,

dekuji vsem za odpovedi na mou otazku o EAN kodech. Z ohlasu vyplynulo,
ze problem by mohl zajimat i jine kolegy na tomto listu, a proto jsem se
rozhodl udelat tuto sumarizaci.

Nekteri mi radili obratit se na pracovniky z knihovny. Tam jsem se dostal
az k cerne skrince, ktera ma na vstupu cislo a na vystupu kod pro
obycejne tiskarny, ale jak to funguje, nikdo nevedel a nechapali, ze to
potrebuju vedet. Jejich napad, ze mi to me cislo vytisknou, abych se
podival, jak tam ty carky vypadaji a pak to prevedl do TeXu, mi pripadal
prilis bujary. Nedovedu si predstavit, jak bych sermoval s pravitkem o
presnosti milimetru, abych zanesl kod s presnosti mikrometru.

Nakonec mi pomohl odkaz na knizku o carovych kodech, kde je algoritmus i
tolerance normy vylozen. Z. Wagner mi knizku pujcil a ja mel vyhrano.
P. Sojka tvrdil, ze algoritmus je pomerne slozity a ze to neni na jedno
odpoledne. Vicemene mel pravdu. Algoritmus je skutecne trosku
komplikovany, nicmene jsem jej do TeXu implementoval za jedno dopoledne
vcetne napsani uzivatelskeho navodu v me nemozne anglictine. Byla tedy
pravda, ze neni vhodne se tim zabyvat odpoledne, ale dopoledne.

Vysledek me prace najdete na math.feld.cvut.cz v adresari pub/olsak/EAN.
Makro ean.tex obsahuje prikaz \EAN, za nimz, pokud napiseme cislo,
provede to kontrolu konrolniho souctu a vyrobi to carky pomoci primitivu
rule. Dale makro pripoji numero dolu ve fontu OCRb a pokud specifikujeme
ISBN, pripoji ho nahoru ve zmensenem OCRb. MF zdroje OCRb jsem dostal od
Wagnera, udelal je Schwartz a ja jsem pouze opravil chybejici mode_setup
v nekterych souborech.

V knizce jsem se nedozvedel, co to znamena carova redukce 20 pro
ofsetovy tisk. Nicmene jsem to vymamil telefonem z Grafotechny, ze kazda
carka je o 20 mikrometru uzsi nez udava norma. Pro zajimavost srovnejme:
Presnost TeXu: 0.0054 mikro, tolerance podle normy 101 mikro,
presnost osvitu pri 2400 dpi: 10 mikro, carova redukce: 20 mikro.
Samozrejme, ze me makro umi i carovou redukci.

Pokud by se vysledek me prace zdal nekomu zajimavy, mohl bych jej mozna
nabidnout na CTAN. Ovsem nevim, na ktere e-konferenci to annoncovat a zda
uz to nekdo neudelal. Nesleduji totiz mezinarodni e-konference o TeXu.
Pokud je nekdo sleduje a ma pocit, ze tam tento problem nebyl resen,
prosim, zaslete mi typ, kde bych sve makro mohl prezentovat.

Dekuji

Petr Olsak