T1 pro kval. CS typografii (Bylo: ... V jednote je sila!)

Jiri Zlatuska zlatuska at muni.cz
Wed Mar 29 23:02:51 CEST 1995

Petr Sojka <sojka at DAERON.ICS.MUNI.CZ> writes:

>Chces tedy do tech hypotetickych budoucich csfontu dodelat
>novy znak ceska uzaviraci uvozovka, ktera se bude lisit jen
>metrickou informaci, pricemz pujde o stejny znak jako

ne. ten znak ma stejnou metrickou informaci, ale jine rozlozeni pixlu v
nem. toto rozlozeni se da ziskat linearni translaci anglickeho.

>anglicka oteviraci dvojita uvozovka? Nepovazuji za prilis stastne plytvat
>diskovym prostorem (tentyz tvar znaku (glyph) v jednom fontu dvakrat)--
>k tomu slouzi virtualni fonty.

tvrdil jsem pouze, ze t1 fonty nestaci. dale jsem tvrdil, ze v ramci
fontu doplnenych ciste o ceske znaky to mozne je. z toho jsem vyvozoval,
ze neni mozne povazovat samotne t1 fonty za dostatecne reseni a ze tedy
ciste ceske fonty nelze z rozumnych uvah vyloucit, mohou-li poskytnout
lepsi vysledek nez fonty instantni (= t1).

stejny argument podle meho soudu plati o pozicich a tvaru diakritickych
znamenek. tenhle duvod by byl mene akademicky, ale vice diskutabilni,
protoze je jiste teoreticky mozne, ze se mezinarodni t1 podoba fontu
prizpusobi presne tvaru techto ozdob v cestine. to teoreticky mozne je.
pro uvozovky se reseni v t1 fontu nenajde, protoze byl layout t1 fontu
udelan spatne.

t1 fonty navic plytvaji prostorem pro keltske a jine podobne znaky (a to
rikam i pres me temer absolutni sympatie k cemukoli keltskemu).

(stesti a nestesti jsou prilis abstraktni a pro me obcas malo pochopitelne
kategorie...)

--jz