problem

Stepan Kasal KASAL at ksvi.mff.cuni.cz
Tue Mar 7 12:31:29 CET 1995

Dobry den,

nic zajimaveho o TeXu se v tomto mailu nedoctete...

> V pripade, ze jsou ze souboru config.sys odstraneny radky obsahujici:
> DEVICE=C:\DOS\EMM386.EXE RAM X=DE00-E200 X=DE00-DEFF
> DEVICE=C:\DOS\EMM386.EXE NOEMS
> probehnou oba preklady v poradku od zacatku az do konce.

povim, co vim, moc toho neni:

0) ty dve radky bych napsal strucneji:
device=c:\dos\emm386.exe noems x=de00-e200

1) strucna rada:
  nemate-li zadny zvlastni duvod EMM386 pouzivat, tak tyhle dve radky
  odstrante a je to.
  Az Vam prestane fungovat nejaky pragram (neco uplne jineho nez TeX),
  vyhledejte opet pomoc (treba mi napiste: kasal at ksvi.mff.cuni.cz).

2) vysvetleni:

  emm386 je zarizeni, ktere:

  a) emuluje rozsirenou pamet tybu EMS (expanded memory system),
     ktera je nemylim-li se historickym prezitkem, proto doporucuji
     pouzivat ji pouze pokud ji nektery program vyzaduje.

  *  Emulaci EMS vsak Vy mate vypnutou (parametr noEMS), proto se nema
     cenu timto bodem dale zabyvat.

  b) Zpristupnuje pro MS-DOS urcitou cast pameti; tu cast prvniho
     megabyte, ktera presahuje nad hranici 640KB.
     Nektere rezidentni programy pak mohu pomoci prikazu `lh'
     (`loadhigh') umistit do teto pameti.  Tato nove zpristupnena
     pamet se jmenuje UMB (Upper Memory Blocks); pozor: zkratka
     HMA (High Memory Area) s prikazem LoadHigh vubec nesouvisi.

  *  Dusledek: pokud nemate v autoexec.batzadny prikaz LH, loadhigh,
     ani nemate v config.sys radek zacinajici `devicehigh=',
     muzete EMM386 v config.sys pravdepodobne beztrestne smazat.

  *  Pokud tam nejake `LoadHigh' ci `devicehigh' mate, muzete take
     zkusit EMM386 smazat, ale budete mit v DOSu mene volne pameti,
     coz se muze projevit tim, ze nektere programy nebudou fungovat,
     nebo budou fungovat pomaleji.
     V tom pripade by to chtelo uplnejsi reseni nez mohu nacrtnout zde
     (optimalizace rozlozeni rezidentnich programu v pameti, menu
     v config.sys, ...), doporucoval bych Vam pozvat si mistniho
     PC/MSDOS kouzelnika.  (Jestli tam nikoho nemate a je-li fzu.cz
     v Praze, mohla byste mne pozvat na caj  :-)

Uff,
         snad vam to pomuze,
                               Stepan Kasal