Zacatecnik

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Mon Mar 6 08:10:30 CET 1995

On Sun, 5 Mar 1995, Jan Musil wrote:

> Dobry den,
> jsem naprosty zactecnik co se tyce tvorby dokumentu v TeXu.
> Z toho take prameni moje nasledujici dotazy.
>
> Pote co jsem si nainstaloval TeX dodavany v distribuci Slackware 2.1.0,
> jsem si vytiskl knihu zakladnich prikladu (soubor Gentle.tex) a zacal se
> pomalu ucit, ale hned ze zacatku jsem narazil na par drobnosti:
>
> 1) delam to spravne, kdyz pisu text ve vi do souboru neco.tex a pak to
>    prozenu programem tex - neexistuje nejaka jina prijemnejsi cesta (pokud
>    mozno nejake integrovane prostredi) ?

Ja pouzivam Emacs a "integrovane prostredi" OpenWindows. Pomoci jedineho
zmacknuti klavesy v Emacsu vyvolam ve vedlejsim okenku tex, pricemz jeste
vedle mi sviti prohlizec, ktery se neustale obnovuje. Takove prostredi mi
vyhovuje. Samozrejme, ze makra v Emacsu mam prizpusobeny tak, aby to
skakalo po chybach, tisklo na nejruznejsi tiskarny apod.

> 2) Jak nejlepe sazet ceske texty (psani formou velkeho C jako \v C se mi
>    moc nezamlouva).

O cestinu v TeXu se snazi pro Linux pracovni skupina v Brne, predevsim
pan Yenya Kasprzak. Z jeho poslednich mailu, ktere mi zaslal, soudim, ze
pripravuje variantu TeXu s cestinou pro Linux, ktera je nekompatibilni se
soucasnym csTeXem. V teto veci vas proto uprimne lituji. Navic to
principialne znamena rozpad projektu csTeX.

Ja pouzivam na UNIXu standardni Karl Berryho instalaci obohacenou o
nektere zalezitosti z csTeXu (ktery distribuuje CSTUG zatim jen pro DOS).
Pouhe prekopirovani prislusnych binarnich souboru a dos2unix pro textove
soubory je postacujici. Do emacsu mam zavedeny ceske fonty ISO 8859-2 a
pouzivam mirne prizpusobena klavesova makra Emacsu od pana Lhotky pro
psani ceske abecedy z klavesnice. Dale pak csplain z csTeXu pro zpracovani
ceskeho dokumentu a csfonty pro tisk a prohlizeni vysazenych ceskych
dokumentu.

Pointery: Preklad Gentle.tex "Jemny uvod do TeXu" vydava CSTUG zatim
pouze jako knizecku, tj. nikoli v elektronicke podobe. V prekladu jsou
samostatne kapitoly venovane problematice csTeXu a prace s cestinou.

Petr Olsak