LaTeX & plain

Michal Kubecek kubecek at karlin.mff.cuni.cz
Tue Mar 21 18:39:19 CET 1995

  Vyskytl se tu nazor, ze LaTeX je pro lidi, kteri si chteji 'sednout a
psat'. S tim se nemohu zcela ztotoznit. Pokud chci napsat v plainu
'Hello, world!', pak proste sednu a napisu to (ani ten \end tam napoprve
napsat nemusim, TeX si o nej pri prekladu rekne sam). Nez jsem (a to uz
jsem nebyl uplny zacatecnik) prisel na to, jak to dostat z LaTeXu (lhostejno
ktere verze), trochu jsem se zapotil (delal jsem to jen proto, ze si nekdo
stezoval, ze mu LaTeX ignoruje ceske znaky a potreboval jsem vyzkouset,
jestli to uz funguje).
  Moje vyhrady vuci LaTeXu jsou ale trochu jine. Pokud pouzivam AmSTeX
(a to pro matematicky text potrebuju), Spivak mne nenuti, abych se
prizpusoboval jeho estetickemu citeni; muzu pouzivat ta makra, ktera
se mi libi. LaTeX je podstatne agresivnejsi, nuti mne pouzivat jeho
konvence a dokonce predefinovava TeXove primitivy (coz sice muzu udelat
v jednom svem dokumentu, ale delat to v systemu, nad kterym bude chtit
jeste nekdo stavet...). A veta 'LaTeX is available for a wide variety
of computer systems.' (L.L. osobne) ve mne vzbudila hned poprve ohromnou
neduveru. On se proste tvari, ze stvoril neco noveho a to, ze z devadesati
procent je to prace nekoho jineho, ho nijak nevzrusuje.
  Pokud clovek zacne s TeXem tak, ze bude vyuzivat nejaky vysoce propracovany
macro package, bude velice usilovne otravovat sve okoli hloupymi dotazy, jak
udelat to ci ono; jednoduche problemy bude s neuspokojivym vysledkem resit
zcela neadekvatnimy prostredky a nektere nevyresi vubec (tady mluvim z vlastni
zkusenosti). Na tom samozrejme neni nic spatneho; horsi je, pokud v tomto
stadiu setrva nebo to nakonec vzda a usoudi, ze Ventura bude lepsi.

                                                            Michal Kubecek