novy sposob cs pisania

Ladislav Bitto geoflabi at savba.savba.sk
Wed Feb 22 14:42:18 CET 1995

Dobry den,

po dlhom case konecne som presiel aj ja na osembitove cs fonty. Bol som k tomu
doslova donuteny okolnostami. Takze som zacal pisat diakriticke znaky na
obrazovku. Ale velmi ma hneval ten zlozity zapis diakritickych znakov. O tom
vsetkom ale hlavne o tom, ze ako som prisiel nakoniec na velmi jednoduchy
sposob pisania vyjde clanok v Texbulletine (okolo 7 stran). Odvtedy som uz
dalej. Tak by som Vas chcel kratkosti informovat, lebo asi kazdy nedostane
Texbulletin. Uvedomil som, ze najvacsia brzda pre nas je klavesa shift a ten
zlozity sposob zapisu diaktritickych znakov. Shift preto, lebo to je uplne ine
nez len buchanie do klaves. Musime tu klavesu podrzat atd. (pritom robime casto
chyby. Namiesto Laco zapiseme laco alebo LAco). Na zapis vsetkych diakritickych
pismen potrebujeme az osem sposobov (Anglicania maju len dve sposoby). Nakoniec
som odstranil obidve brzdy. Pisem teda bez shiftu a vsetky diakriticke pismena
zapisujem dvoma sposobmi. Male na jedno tuknutie jednej klavesy a velke na dve
tuknutia tej istej klavesy (samozrejme aj nediakriticke). Pritom vsetkom pri
normalnom texte este aj cisla ostanu na svojom standardnom mieste. Naucil som
svoj editor na urcite pravidla (boze moj preco az teraz) a on vlastne
rozhoduje, ze co vlastne vypise. Toto vsetko umoznuju niektore skutocnosti,
ktore doteraz nikto nevsimol alebo vsimol ale nevyuzil. PC-ko sa zapoti, ale
Turbopascal je tryskac a zatial ten prales podmienok zvladne bez zpomalovania.
Teraz ten prales podmienok ma uz okolo 350 riadkov a este asi nie je koniec
(odhadujem, ze tak asi 1000 riadkov este znesie). Moje skusenosti s tymto novym
sposobom su velmi prijemne (a nie len moje), ved ked dokazem text zapisat s
jednym prstom (tym istym!!), tak to musi byt jednoduche. Trvalo mi to 5-10
minut a uz cesta naspat by bola neprijemna.
Prakticky sa mi odstranili vsetky chyby a preklepy sposobene klavesou shift.
Urcite uznate, ze je velmi jednoduche zapisat velke pismeno tak, ze stlacim
prislusne male dvakrat za sebou. Nie je nic jednoduchsie. Pri pisani je
psychicka unava mensia. Ked si uvedomime aj to, ze nase ruky a prsty pri tomto
sposobe prejdu mensiu drahu, zistime, ze nakoniec aj fyzicky budeme menej
unaveni. Nechcem Vas zbytocne zatazovat na tomto fore, aby som Vam to vsetko
vysvetlil, ale ked bude zaujem velmi rad. Snazil som si teda aspon trosku
priblizit to, aby editor si vedel rozhodnut, ked udriem na klavesu, ze ktoru
zo styroch moznosti mi nakoniec vypise.

Nakoniec niekolko prikladov o tom, co uz dokaze, pricom nepouzijem ziadne
makro, ziadny trik a ani neprepnem na inu klavesnicu a nakoniec nepouzijem
ani numericku klavesnicu. Vsetko zapisem s jednym prstom (tym istym!!):

mame zapisat:    L.~Li       postupne som sa dopracoval k 4. pripadu
1.  shiftL.shift~shiftLi
2.  shiftL. shiftLi
3.  ll. lli
4.  l. li
to je uzasna pomoc pri pisani literatury. Mozete zapisat hociktorym sposobom,
vysledok bude rovnaky: L.~Li
Myslim, ze dost vidiet aky je 1. sposob zlozity

alebo mame zapisat   \!   postupne.......
1. \shift!
2. \`1                         cislo 1 je teda klavesa nad ktorou je ! alebo
                               moze tam byt aj slovenske "d, teda d s makcenom)
3. \1               vysledok bude \!      to iste \5  bude \%

alebo mame zapisat    k"o"n 66. "Ze
          ("o je o s vokanom, "n je n s makcenom, "Z je velke Z s makcenom)
1. kshift"oshift"n shift6shift6. shift"shiftZe    (bez pouzitia num. klav.)
2. kshift"oshift"n 66. shift"shiftZe          (s num. klav., ale ta je od ruky)
3. k[] 66. zze         (pod klavesou [ mam "o a pod ] "n. Cize teraz stlacim
                       len 11 klaves velmi jednoducho jeden za druhym, namiesto
                       uplne krkolomneho 1. sposobu, ked vtedy navyse musim
                       stlacit az 19 klaves).

No toto by hadam stacilo. Mozno moje myslienky niekoho zaujmu a budeme dalej
spolu hladat moznosti prijemnejsieho pisania v Tex-u.

Srdecne zdravi
                           Ladislav Bitto
                           geoflabi at savba.sk