chyby v novem CSTeXu-94

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Tue Mar 15 11:14:32 CET 1994

Cele CS-TeXovske verejnosti se omlouvam za chyby, ktere se zavlekly do nove
verze CSTeXu (94). Pravdepodobne jsem v nasi tvurci skupine tou nejvetsi
pricinou techto chyb, protoze jsem (jak urcite vedi mi kolegove a
spolutvurci) az prilis hodne spechal. Vedel jsem totiz, ze termin, kdy jsem
CSTeX-94 zverejnil, byl pro mne tou nejzassi moznosti, nebot jsem se poustel
do dalsi rozsahle prace -- rozchodit nasi lokalni sit se SUNovskymi
servery. Pricemz ja (na rozdil od UNIXu) neumim zpracovavat procesy
paralelne. Od teto chvile naprosto nestiham a dusledkem toho je i
skutecnost, ze jsem se k tomuto dopisu dostal az dnes.

V tomto dopise uvadim jen ty nejkriklavejsi chyby, kterych jsem se dopustil
ja osobne, ktere mohou zkomplikovat zivot vsem uzivatelum CSTeXu a ktere si
muzete snadno odstranit sami.

***** 1. *****
Zmena sirky stranky na A4 (v *.cnf souborech) neni v pripade programu
dvidot zarazena do *.dot souboru. Z toho plyne chybova hlaska o sirce
strany presahujici napr. 1440 pixelu.

VYSVETLENI: V CSTeXu jsou prebrany originalni Mattesovske *.dot soubory,
ktere jsou dimenzovane na ponekud mensi sirku strany (8in, tj. 203.2mm
misto 210mm). Tato sirka je totiz uvnitr *.dot souboru prepocitana na
pixely (podle rozliseni) a je samozrejme zbytecny komfort tuto hodnotu
v pixelech mit prilis velikou, protoze to ovlivni velikost tiskoveho
souboru pro maticovou tiskarnu.

POZNAMKA: V CSTeXu jsou *.dot soubory v prubehu instalacni procedury
prejmenovany z puvodnich nazvu na nazev tvaru dot???.dot (tj. napr.
zvolite-li 24-jehlovou tiskarnu LQ-low resolution 180dpi, pak soubor
lql.dot se prejmenuje na dot180.dot a usadi se ve v zakladnim adresari
(tj. napr. emtex). V instalacnim souboru cfg.zip na prvni diskete najdete
(mimo jine) tyto soubory s puvodnimi nazvy od Mattese.

NAPRAVA: je mozna dvoji. Bud se vzdate korektne spravne sirky strany A4 pro
maticove tiskarny a odkomentujete deklaraci sirky strany v souborech
prn???.cnf. To vraci vec do stavu CSTeX-93, tj. s chybou, ktera se projevi
nepochopitelnymi nepresnostmi v okamziku, kdy budete chtit otacet sazbu o
devadesat stupnu parametrem /tr. Druha moznost je pouzit nasledujici
prikazy (misto 180 si napiste rozliseni, ktere pouzivate):
  makedot -d dot180.dot dot180.txt
To prevede *.dot soubor do citelne podoby. Pak zvetsite parametry COLUMNS
a MAX_WIDTH pronasobenim koeficientem 210/203.2 = 1.033465 a zaokrouhlenim
nahoru (tj. napr. misto cisla 1440 piste 1489). Pak to prevedete zpet do
*.dot formatu pomoci
  makedot -c dot180.txt dot180.dot
Pokud chcete byt zcela dusledni, provedte tuto upravu i v instalacnim
souboru cfg.zip (tj. v kazdem pritomnem *.dot souboru urcenem pro postupne
vsechny maticove tiskarny, ktere instalacni program CSTeXu nabizi).
Budete tak mit opravenou i instalacni verzi.

***** 2. *****
Nefunguje polozka "TeX (mp)" v nabidce "METAFONT", ktery je urcen pro
"ladeni" a zarazovani obrazku v METAFONTU do TeXu.

VYSVETLENI: Zapomnel jsem v davce cfg\metafont.bat nahradit v jednom radku
mezeru teckou (v souvislosti s novou vlastnosti TeX-menu pracovat s libovolnou
koncovkou TeXovskeho souboru).

NAPRAVA: V davce cfg\metafont.bat zamente radek:
  call %RAM%\texrun %MF% mp
za radek:
  call %RAM%\texrun %MF%.mp
Pokud chcete provest opravu instalacni verze, soubor metafont.bat najdete
na dvou mistech: v souboru mf186.zip i mf386.zip (na ctvrte diskete).
Oba zipy odzipujte, opravte davku vyse uvedenym zpusobem a zpetne zazipujte
(se stejnou vnitrni strukturou zipu).

***** 3. *****
Pokud jste pouzili davku UPGRADE.BAT za ucelem obnoveni jiz existujici
instalace CSTeX na disku, pak se Vam patrne ztratila procenta v uvodni casti
davky cfg\texset.bat (system dependent values), tj. napr. misto radku:
  set EMTEXED=call %RAM%\qedit %%2 %%3 -n%%1
tam mate radek
  set EMTEXED=call d:\textmp\qedit %2 %3 -n%1
Ta expanze promenne %RAM% vetsinou neuskodi, ale ta ztrata procenta (misto
%%2 je jen %2) vede k nefunkcnosti volani editoru rovnou z chyby TeXu.

NAPRAVA: Doplnte procenta. Pokud chcete byt duslednejsi, pospekulujte, jak
zaradit volani programu dupcent.exe do davky UPGRADE.BAT (presneji do jeji
"poddavky" TODISK.BAT). Toto nechavam na laskavem ctenari.

Dekuji uzivatelum, kteri mne na tyto chyby upozornili (dohromady tri
uzivatele objevili a upozornili na dohromady tri chyby -- kazdy
upozornil na jedinou chybu). Za relativne dlouhou dobu od zverejneni
CSTeXu-94 je to pomerne malo uzivatelu (ale asi hodne chyb).

Stoji za uvahu, zda bude mit smysl opravit techto par chyb drive nez
v pristim roce -- napr. nez zacneme kopirovat UPGRADE diskety pro kolektivni
cleny. (predpokladame, ze by se rozdavaly na pristim shromazdeni CSTUGu,
ktere je zatim v nedohlednu).

Petr Olsak