[cstex] OT: Generování textů pro dyslektické děti

Hajtmar Jaroslav hajtmar at gyza.cz
Tue Jun 13 10:38:29 CEST 2023

Dobrý den.
Omlouvám se možná za trochu off topic, nicméně to možná někoho zaujme a podívá se na problém z pohledu možností TeXu, tedy z pohledu, kterého nejsem (vzhledem ke svým omezeným znalostem vnitřností TeXu) schopen.

Rád bych prokonzultoval možnost zajímavé aplikace TeXu pro tvorbu materiálů pro dyslektické děti. Před časem jsem totiž narazil na nějaké pracovní sešity pro dyslektické děti. Materiály jsou specifické tím, že dětem, které mají problém se slabikováním a tím pádem se čtením obecně se dá k dispozici text, ve kterém jsou vyznačeny slabiky - v tomto konkrétním případě to bylo střídáním tučného a obyčejného písma. Kupodivu to docela funguje a zdá se, že dyslektickým dětem to opravdu pomáhá (mám vyzkoušeno na vnukovi). Sehnat vhodné knížky či pracovní listy není jednoduché.
Upozorňuji, že je zřejmě nutné vybírat pro dyslektické děti i nějaké speciální texty, nějaké slovosledy atd… ale já se tím chtěl zabývat pouze na základě zvýrazňování střídání slabik.

Přiznám se, že v první chvíli mne nenapadl přímo TeX, ale Ai, se kterou se v poslední době snažím trochu seznámit. Vzhledem k tomu, že mi připadlo, že to je přesně úkol pro Ai, tak jsem s tím začal experimentovat.

Je zajímavé, že Ai je schopna poměrně úspěšně (nikoliv stoprocentně, ale to nevadí) slabiky oddělit pomlčkami. Při pokusech o střídající se zvýraznění je úspěšnost již menší, Ai často při delších textech „zapomíná“ co měla dělat a nakonec zvýrazňuje např. jen první slabiky slov atd..
Vzhledem k tomu, že komunikace probíhá v textovém režimu, tak jsem zprvu zkoušel přimět Ai, aby značkovala slabiky pomocí HTML tagů, nakonec mne napadlo, nechat označkovat slabiky pomocí TeXu a nechat si vygenerovat TeXový zdroják a ten využít k tisku textů.

Dal jsem svůj příspěvek i do nějaké facebookové skupiny Ai, kde to řadu lidí zaujalo. Našla se řada rádců, kteří mi radili to naprogramovat v Pythonu atd… Ačkoliv nejsem profesionální programátor ani se nějak často k programování nedostanu (Perl, Lua, Python, Pascal, atd. ) tak se mi zdá, že programovat něco takového není elementární, protože ačkoliv není množina slabik nějak zásadně početná, nenapadá mne, jak odlišit slabiky ve slovech ko-mi-ník a kom-pre-sor atd… proto jsem tuto záležitost zvrhnul.
Napadlo mne, že TeX nějakým způsobem řeší dělení slov, takže na nějaké hyphen tabulky dosáhne, takže by to možná teoreticky šlo, ale mé omezené TeXové schopnosti mi nedovolují se těmito úvahami zabývat. Předpokládám, že znalci TeXu budou schopni minimálně říci, zda je to teoreticky možné či vyloučené.

TeX do toho tahám proto, že jsem ve finále nějaké kratší zdrojové texty pro zpracování TeXem vytvořil pomocí Ai a nějakého pokroku dosáhl, nicméně na sazbu nějaké knížky či delšího textu to moc není.

Nyní pro zájemce ukázka CharGPT promptu pro generování textů pro dyslektické děti:

Zpracuj text pro dyslektické děti, které mají problém se čtením pomocí slabikování textu. Z textu vytvoř TeXový kód tak, že v jednotlivých slovech od sebe oddělíš jednotlivé slabiky, a to střídáním standardního a tučného písma tak, aby bylo možno vizuálně jednotlivé slabiky od sebe odlišovat.
Vzor zpracování vypadá takto: (př. {\bf Ku}{\nobf kač}{\bf ka} {\bf ku}{\nobf ka}{\bf la} {\nobf v} {\bf le}{\nobf se}. {\bf Koč}{\nobf ka} {\bf kou}{\nobf ka}{\bf la} {\nobf na} {\bf te}{\nobf le}. {\bf Pes} {\nobf a} {\bf vlk} {\nobf se} {\bf dí}{\nobf va}{\bf li} {\nobf na} {\bf mr}{\nobf kev}, {\bf smrk}, {\bf kr}{\nobf ko}{\bf vič}{\nobf ku}, {\bf dr}{\nobf voš}{\bf tě}{\nobf pa} {\nobf a} {\bf hr}{\nobf nec}.)
Zpracuj tímto způsobem následující text:
Vesmír je nekonečný. Ani si nejde představit, jak je velký. Je tam plno planet a hvězd, dokonce i mléčná dráha. Spoustu vesmírných těles je neustále v pohybu. Některé planety se pravidelně otáčejí ve stejném směru. I naše planeta Země se pohybuje. Otáčí se kolem Slunce a kolem své osy. Díky tomu máme noc, den a čtyři roční období. Jednou se ale stalo něco děsivého. Země se zastavila.

Odpověď ChatGPT 4 je následující:

{\bf Ves}{\nobf mír} je {\bf ne}{\nobf ko}{\bf neč}{\nobf ný}. {\bf A}{\nobf ni} si {\bf nej}{\nobf de} {\bf před}{\nobf sta}{\bf vit}, {\bf jak} je {\bf vel}{\nobf ký}. {\bf Je} tam {\bf pl}{\nobf no} {\bf pla}{\nobf net} {\bf a} {\bf hvězd}, {\bf do}{\nobf ko}{\bf nce} i {\bf mléč}{\nobf ná} {\bf drá}{\nobf ha}. {\bf Spou}{\nobf stu} {\bf ves}{\nobf mír}{\bf ných} {\bf tě}{\nobf les} je {\bf ne}{\nobf us}{\bf tá}{\nobf le} v {\bf po}{\nobf hy}{\bf bu}. {\bf Ně}{\nobf které} {\bf pla}{\nobf ne}{\bf ty} se {\bf pra}{\nobf vid}{\bf el}{\nobf ně} {\bf otá}{\nobf če}{\bf jí} ve {\bf stejném} {\bf smě}{\nobf ru}. {\bf I} {\bf na}{\nobf še} {\bf pla}{\nobf ne}{\bf ta} {\bf Ze}{\nobf mě} se {\bf po}{\nobf hy}{\bf bu}{\nobf je}. {\bf O}{\nobf tá}{\nobf čí} se {\bf ko}{\nobf lem} {\bf Slun}{\nobf ce} {\bf a} {\bf ko}{\nobf lem} {\bf své} {\bf osy}. {\bf Dí}{\nobf ky} {\bf to}{\nobf mu} {\bf má}{\nobf me} {\bf noc}, {\bf den} {\bf a} {\bf čty}{\nobf ři} {\bf roč}{\nobf ní} {\bf ob}{\nobf do}{\bf bí}. {\bf Je}{\nobf dnu} se {\bf a}{\nobf le} {\bf sta}{\nobf lo} {\bf ně}{\nobf co} {\bf dě}{\nobf si}{\nobf vé}{\nobf ho}. {\bf Ze}{\nobf mě} se {\bf za}{\nobf sta}{\nobf vi}{\nobf la}.

Je vidět, že střídání se moc nedaří, nicméně aspoň trochu použitelné to je. Význam maker \bf a \nobf je asi zřejmý (\nobf jsem zvolil pro případ, že bych chtěl značkování ještě trochu zobecnit). Printscreeen výsledku v TeXu přikládat nemusím, protože si jistě dovedete představit, co na výstupu PDF dostaneme.

Tolik pro zajímavost a inspiraci problémem. Nyní dotaz: Šlo by ten algoritmus střídání slabik nějak řešit systémově přímo v TeXu nebo to naprogramovat v nějakém vyšším jazyku? Nebo je to jen moje zcestná představa?

Na konferenci se obracím, protože si myslím, že je zde mnoho učitelů, kteří si dovedou představit o jaký problém z hlediska čtení se dnes jedná a znalci TeXu nebo programátoři v různých programovacích jazycích možná přijdou s nějakým nápadem… minimálně s nápadem tento koncept rychle opustit :-).

Díky za pozornost a za případné reakce, nápady atd..

Jarda Hajtmar