[cstex] BibTeX a čeština

petr zemánek petr.zemanek at gmail.com
Sat Oct 1 22:14:53 CEST 2011

Dobrý den,
velmi mě zaujala diskuze

http://groups.google.com/group/cz.comp.cstex/browse_frm/thread/1e9ea64de7beabff

a zajímaly by mě zkušenosti uživatelů BibTeXu s českým řazením. Mám
databázi vytvořenou v JabRefu a veškerá diakritika je zapsána pomocí
\v \' \r \c ... (univerzální pro jakékoli kódování). Ve výše zmíněné
diskuzi byl ukázán návod, kterým je možné zprovoznit české řazení, ale
vyžaduje to změnu kódování a hlavně diakritiku. Možná jsem něco dělal
špatně, ale to řazení ignoruje mnou psanou diakritiku - je možné nějak
implementovat takto zapsané znaky do souboru typu 88592cs.csf (nebo
88591lat.csf)? Mám například tento záznam

@ARTICLE{rSH11,
  author = {Šimon Hilscher, Roman},
  title = {Sturmian theory for linear Hamiltonian systems without
controllability},
  journal = {Math. Nachr.},
  year = {2011},
  pages = {831--843},
  library = {ET},
  number = {7},
  volume = {284},
  issn = {1522-2616},
  url = {http://dx.doi.org/10.1002/mana.201000071}
}

pro překladu pomocí (řazeno dle příjmení, používám volbu
\usepackage[latin2]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc})

i) bibtex ...: je tato položka úplně na konci seznamu

ii) bibtex8  ...: ignoruje zcela počáteční Š a je to řazeno jako
"Imon"

iii) bibtex8 -c 88592cs.csf ...: řazeno česky správně

Naopak pro položku napsanou jako

@ARTICLE{rSH11,
  author = {{\v{S}}imon Hilscher, Roman},
[...]

dávají všechny tři možnosti generování bibliografie (pouze s volbou
volbu \usepackage[T1]{fontenc}) stejný výsledek: je to řazeno jako
"Simon". Tedy pouze potřebuji nějak bibtexu8 (občas) vnutit to, aby
respektoval diakritiku napsanou pomocí příkazů. Myslíte, že by to bylo
možné?

S pozdravem
Petr Zemánek