LaTex v Brně

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Mon Nov 1 14:41:06 CET 2004

Moc casu jsem tomu zatim venovat nemohl, ale zkusil jsem o vikendu
prelozit soubor 1_930420.TEX do dvi (tedy se zmenou
\documentstyle{ljr_dvi} a vychytat vyskytujici se chyby.
Myslim, ze se mne to celkem bez problemu podarilo. Nepouzivam sice
Windows, to vsak na veci podle meho nazoru nic nemeni.
Musel jsem vyresit nasledujici problemy, abych dostal pozadovany
tvar:

A) prilozene soubory *.tex jsou kodovany podle Kamenickych, ale
stylove soubory ljr01*.sty jsou prekodovany do CP-1250 (Win_cz).
To ovsem neni nijak osetreno, a pritom jsou v tech stylovych souborech
nektere pevne dane texty v cestine. V danem stavu to nemuze dohromady
fungovat jinak nez zmrsenim nekterych ceskych znaku.
Doporucene reseni: Pracovni soubory *.TEX hned na vystupu ze
systemu, ktery je vytvari, prohnat filtrem na prekodovani do
CP-1250. Tim bude kodovani jednotne a zadny editor pro Win
s tim nebude mit problemy.

B) LaTeXove prepinace fontu (ve stylu NFSS a pod) nejsou
v stylovych souborech nijak osetreny, zato hned na zacatku
souboru JRX.STY je seznam pouzivanych fontu s prepinaci
v "plainovskem" stylu. Vsechny zde definovane fonty jsou
csss, tedy ceske bezpatkove Computer Modern fonty, se kterymi by nemely
byt zadne problemy. V instalaci TeXu to ovsem predpoklada
balicky cstex a cspsfonts.
Priklad: hned asi na 15 radku souboru 1_930420.TEX je napsano:
{\footnotesize (ukončení výluky Purkyňova + oprava směru)}
a protoze \footnotesize neni spravne osetren zavede font cmr8,
ve kterem nejsou ceske znaky a vysledek je zmrseny.
Navrzene reseni: nepouzivat pri editaci pro prepinani fontu
standardni LaTeXove prikazy, ale jen prepinace definovane
v souboru JRX.STY. Pokud v uvedenem prikladu nahradite prikaz
\footnotesize prikazem \fnc, dostanete spravny osmibodovy font
csss vcetne cestiny. Uz z typografickych duvodu by bylo dobre se
drzet csss fontu v celem dokumentu.

C) Na radku 208 je \end{tabular}\\[-15mm]
Nepovinny parametr na konci zpusobuje prekryti tabulek.
Po jeho odstraneni je vse v poradku.

D) (tohle jsem neresil) V priloze jsou dve sady stylovych souboru.
jedny *_dvi.sty jsou urceny pro preklad csLaTeXem, ty druhe spise
pro preklad pdfcsLaTeXem. Ty druhe jsem nezkousel, protoze
chteji nejake obrazky (\pdfimage) ktere v priloze nebyly.
Nicmene pokud chcete spoustet preklad primo z editoru, muze to
trochu vadit. Myslim, ze nektere editory (TeXnicCenter?) umoznuji
spoustet oba prekladace, ale uplne bezne to neni.
Mozne reseni: zamerit se jen na pdfcsLaTex a do stylovych souboru
pro dvi zaradit prepinac vystupu (viz dokumentace k pdfTeXu).

Jeste bych zkusil odpovedet na Vase otazky:

Ad 1) Urcite existuje. Nepouzivam Win, tak nevim presne co doporucit,
ale nejake navrhy uz tady zaznely

Ad 2) To neni problem editoru, ale stylovych souboru. Doporuceni je v
bode B) vyse. Osobne se mne csss fonty pro tohle pouziti libi a
myslim ze nema smysl se je snazit necim nahrazovat. Takze staci
pro kazdou zmenu fontu pouzivat prepinace definovane v JRX.STY

Ad 3) Tenhle dotaz neni moc jasny, odpoved je vicemene obsazena v
te predchozi. Jen bych rad zduraznil, ze TeX obecne nepracuje
se systemovymi fonty Windows, ale se svymi vlastnimi (vetsinou
kvalitnejsimi). Takze nejaky "Fixedsys" asi fungovat nebude
a neni to zadna skoda. Pokud nutne potrebujete neproporcionalni
font, pouzijte cstt, bude se k csss mnohem lepe hodit. Osobne
v tom ale zadny duvod pro pouziti neproporcionalniho fontu nevidim.

Pokud budet mit jeste dalsi dotazy, klidne napiste do konference
nebo primo na moji adresu.

Mnoho uspechu preje

Lubos Kloc